ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - הידברות 01-03-2017 3
1
ללא הגבלה
אתר החדשות  המרכזי  לנכויות ומוגבלויות
טל': 08-659-18-01      פקס: 153-54-712-64-59
   
1
כניסת כתבים    |    רישום לאינדקס    |    צור קשר
1
   בקרוב !
הפורום הבינלאומי למען בעלי חיים עם מוגבלויות

The International Forum for Disabled Animals
 
אוכל ותזונה   |    בריאות ונפש    |    בארץ    |    התנדבות וקהילה    |    משפט    |    ספורט    |    רפואה משלימה    |    האינדקס המרכזי    |     מערכת החדשות: 08-659-18-01 
 עמותות וארגונים  |  מחלקות רווחה בכל הארץ  |  הספריה לעיוורים  |  טפסים-המוסד לביטוח לאומי  |  מדריכים-המוסד לביטוח לאומי  |  סיכוי שווה  |  עת לעשות   |   המייל האדום
ילדי ADHD מעדיפים להיות רעים ועצלנים?!

כן, ילדים אשר סובלים מ-ADHD פעמים רבות יעדיפו להיות מתויגים כעצלנים, בעייתיים או רעים - ובלבד שלא לחוש את הסטרס המזיק שמגיע עם התיוג שלהם כ"טפשים"


אביגיל פורטנוי ואילת ווגברייט, 01/03/2017, צילום: shutterstock

 
 

ושוב התור של דוד לקריאת הפסוקים בחומש.
והפעם, או בעצם תמיד, הוא עושה משהו מטופש.
בתחילה מוריד עיניים כאילו לא מבין, אחר לוחש, וקצת חורק בשיניים..
אבל הצרידות... אפעס, לא אמין.
אני מורה לו לקרוא שוב בקול, וכמו בלגלוג הוא מעוות את הצליל.
עכשיו הכיתה כבר צוחקת, והחיוך שעל הפנים שלו, אותי, מבהיל.
ורגע לפני משפט המחץ "כאן לא קייטנה!!!", עולה בי יחד עם כעס הרבה חוסר הבנה...
 
סטרס, ADHD, והילד הרע בכוונה?
דבר המאמנת:
אנשים עם ADHD חווים חוויות חוזרות ונשנות של תסכול וכישלון, ממש עד כדי חרדה מפני האירוע הבא שיביא את התחושות הקשות בעקבותיו. התחושות הרעילות האלה לא משפיעות רק על הדימוי העצמי של הילד, אלא גם על מבנה המוח באופן פיזי. סטרס כרוני מדכא זיכרון ומשפיע לרעה על הגמישות המחשבתית.
ילדים ואנשים כאלה חיים במצב של דריכות מתמדת לעמדת מגננה עצמית. כשמזהים  אירוע שהוא "סכנה" להראות טיפש או נכשל, נורת הסטרס נדלקת ומזהירה: "אין סיכוי שתצליח", ו/או "שוב כולם יראו כמה אתה טיפש/משעמם/לא מוצלח". החשיבה הזו הופכת את המטלה לאויב, הפחד מתעורר, והמוח פועל ממקום של הישרדות.
כשמופעלת המערכת ההישרדותית של המוח (האמיגדלה), היא מגיבה באופן זהה לאיום מדומה כמו לאיום אמיתי, כשהתגובות האפשריות הן: השבת מלחמה, קפיאה במקום או בריחה.
 



 
העניין הוא שכשהמוח ההישרדותי תופס פיקוד, קדמת המוח משתתקת, וכאן מתחילה הבעיה. בקידמת המוח ממוקמים התפקודים הניהוליים שהם קריטיים ללמידה, ולתפקוד בכלל (ארגון, תכנון, ויסות, תעדוף וכו). קחו אדם שמלכתחילה מועד לקושי בתפקודים ניהוליים, כמו אדם בעל ADHD, הוסיפו את השפעות הסטרס – וקיבלנו דרך סלולה ומהירה לחוסר תפקוד בלמידה, בעבודה או במטלות החיים. ולא כתוצאה מטיפשות ו/או חוסר יכולת או לקות למידה, כי אם מתוקף העובדה שהסטרס משתק את החשיבה.

בפועל, ילדים כאלה יעדיפו להיות מתוייגים כ"רעים", ליצנים, בעייתיים, עצלנים – ובלבד שלא טיפשים, נכשלים או נטולי יכולת. בדרך זו, המטלה, הפחד ממנה והפחד מהכשלון - הופכים לנבואה שמגשימה את עצמה.
 
מה עושים?

ראשית, צריך להימנע מלהחמיר את המצב. כשהורה/מורה מפרש את ההתנהגות כחוסר רצון לשת"פ, או מרדנות מכוונת והתנגדות, הוא מחמיר את המצב בתיוג הילד כ"ילד רע", בעוד שבפועל, כפי שהסברנו קודם, מדובר בהתגוננות של ילד שמנסה נואשות לא להיראות "לא בסדר".

המטרה המשמעותית היא שבירת המעגל החוזר של כישלון – שמוביל לסטרס – שמוביל  לכישלון ולסטרס מוגבר יותר.
יש להבין שלא כל ההשפעות של סטרס הן שליליות. רמת מתח מסוימת עוזרת למח לגדול ואף בונה חוסן פנימי להתמודדות עם קשיים. לדוגמא: מתח למידה בריא ומאוזן עשוי להפוך את הפחד המאיים, לדלק ההצלחה.
המפתח הוא: פרשנות נכונה של הגורם לסטרס.
אם אתה מבוגר עם ADHD או משמש מבוגר אחראי עבור ילד או נער עם ADHD, זכור: אין באפשרותך למחוק את הקשיים ואת ההתמודדות, אבל הבנה של מהות הקושי ופרשנות מאוזנת של ההתנהגות יהיו המתנה הגדולה ביותר שתוכל להעניק להם ולעצמך.

מקורות: דר' גרום שולץ  Jerome J. Schultz, Ph.D Clinical Neuropsycholigist
 
פינת הטיפים:
והשבוע במיוחד למורים ולאנשי חינוך: תלמידים כמו דוד מוכרים לך?

  • המנע ממשימות מלחיצות, כמו שאילת שאלה אישית ופומבית ("דוד,קרא את השורה הבאה!").
  • תן לו זמן. "עד שאמחק את הלוח תחשוב על תשובה".
  • אזן את תפיסת הכשלון אצל תלמידיך. (במקום, "מי לא הצליח לענות על שאלה 5", שאל: "מי כן?")
  • ובעיקר, הזכר תמיד להם ולעצמך את ערכו של המאמץ, הכר באוזניהם את האומץ שבהתנסות ואת חשיבותו של הכישלון בדרך לחווית הצלחה.
בהצלחה.

אביגיל פורטנוי ואילת ווגברייט - מאמנות ADHD ומנחות הורים לילדים ומתבגרים עם ADHD, ומקימות קבוצת "קשב ואימון" kesheveimun@gmail.com
.

בשיתוף הידברות.

 


 


 
 
 
האינדקס המרכזי
בעלי עסקים ונותני שירות





אבחון וטיפול אלטרנטיבי 970
אביזרי חבישה 11
אביזרי שיקום 34
אוסטיאופתיה 33
אופטומטריסטים 604
אופטיקאים 574
אחיות פרטיות 119
אירידיולוגיה 20
אמבולנס פרטי 144
ארומתרפיה 24
ביופידבק 17
בית לחיים 4
בית אבות, דיור מוגן 511
בתי הבראה והחלמה 13
בתי חולים 81
בתי חולים לבריאות הנפש 21
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
בתי טבע 160
בתי מרקחת 835
גוף ונפש 426
דיאטנים 553
הומאופתיה 280
הידרותרפיה 51
הילינג 147
היפנוזה 18
הסעות נכים 27
השמת עובדים זרים 66
ויטמינים 10
חיתולים למבוגרים 65
טווינא 23
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
טיפול באמצעות בע"ח 43
טיפול ע"י יצירה והבעה 383
טיפול בהפרעות זיכרון 9
טיפול בהפרעות שינה 16
טיפול ע"י ציורי ילדים 1
יועצי תזונה 71
כירופרקטיקה 108
כירורגיה של היד 122
מגנטותרפיה 7
מדיטציות 48
מוצרים אורטופדיים 398
מוקדי עזרה ראשונה 103
מכונים רפואיים 536
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
מנגנוני נכים לרכב 16
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
נטורופתיה 236
נעליים אורטופדיות 84
עורכי-דין - ביטוח 1040
עורכי-דין - ביטוח לאומי 1202
עורכי-דין - דיני נזיקין 3877
עורכי-דין - רשלנות רפואית 480
פודיאטרים 27
פיזיותרפיה 381
פיזיותרפיה התפתחותית 16
פילאטיס 168
פלדנקרייז 139
פסיכוגריאטריה 2
פסיכולוגיה התפתחותית 31
פסיכולוגיה שיקומית 39
פסיכותרפיה 633
פרחי באך 40
ציוד ואביזרים לנכים 46
קינסיולוגיה 25
קלינאי תקשורת 251
רולפינג 8
רכב חשמלי 45
רכיבה טיפולית 38
רפואה סינית 402
רפלקסולוגיה 432
שיאצו 182
שיטת אלבאום 17
שיטת אלכסנדר 78
שיטת פאולה 30
שיקום נכים ונפגעים 166
שירותי סיעוד 576
תזונה ודיאטות טבעיות 98
תרפיה במוסיקה 29
   
 
 חזרה לדף הבית      -    תנאי שימוש     -     מדיניות פרטיות     -     חוק הספאם     -     אתיקה     -     חוק זכויות יוצרים    
 
 

כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

 
טלפון:
08-659-18-01
פקס:
153-54-712-64-59
דוא"ל:
spectrum.tikshoret@gmail.com
כתובת:
אליהו בן חור 14, ב"ש


© כל הזכויות שמורות: ספקטרום תקשורת spectrum tikshoret