ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - סטודיו סי 08-07-2017
1
ללא הגבלה
אתר החדשות  המרכזי  לנכויות ומוגבלויות
טל': 08-659-18-01      פקס: 153-54-712-64-59
   
1
כניסת כתבים    |    רישום לאינדקס    |    צור קשר
1
   בקרוב !
הפורום הבינלאומי למען בעלי חיים עם מוגבלויות

The International Forum for Disabled Animals
 
אוכל ותזונה   |    בריאות ונפש    |    בארץ    |    התנדבות וקהילה    |    משפט    |    ספורט    |    רפואה משלימה    |    האינדקס המרכזי    |     מערכת החדשות: 08-659-18-01 
 עמותות וארגונים  |  מחלקות רווחה בכל הארץ  |  הספריה לעיוורים  |  טפסים-המוסד לביטוח לאומי  |  מדריכים-המוסד לביטוח לאומי  |  סיכוי שווה  |  עת לעשות   |   המייל האדום
אוכל ותזונה

לא פחות ולא יותר!

לרגל עונת הקיץ החמה והשמשית, מחלקת הדיאטה בסטודיו סי בודקת: למה כן כדאי להיחשף לשמש? ועד כמה? ובוחנת את הקשר בין עודף או מחסור של ויטמין D, הנספג בדם בעיקר כתוצאה מחשיפה לשמש, לבין שיעור גבוה של תמותה ומחלות סרטן ואחרות


ליטל פינגרץ, 08/07/2017


 

 


למרבית האוכלוסייה בארץ ובעולם יש חוסר בוויטמין D. השאלה המתבקשת היא האם מחסור בוויטמין D עלול להיות מסוכן? תוצאות המחקרים, אשר בדקו את הקשר בין רמות ויטמין D בדם לסיכון לתמותה ולמחלות סרטן ואחרות, עשויות להפתיע אתכם!
 
ויטמין D  - מרבית ספיגתו העיקרית בגופנו היא מהשמש

ויטמין D נמצא במזונות כמו דגים כגון, טונה, מקרל, סול וסלמון, שמן דגים, מוצרי חלב שמועשרים בוויטמין D, כבד, וחלמון הביצה. מומלץ לצרוך מזונות, העשירים בוויטמין D. אולם,  ויטמין D בניגוד לוויטמינים אחרים, ספיגתו העיקרית נעשית מקרינת השמש, ולא דרך המזון.
 
השינויים בהרגלי החיים גורמים לרבים מאתנו לא להיחשף לשמש שעות רבות ואף ימים שלמים. שינויים אלו גורמים לחוסר בוויטמין D, שהולך וגדל עם השנים. גורמים נוספים המשפיעים על ספיגה בדם של ויטמין D ברמה גבוהה קשורים לגזע (עור כהה הוא בעל יכולת ספיגה נמוכה יותר מאשר עור בהיר), כמו גם לגיל (הספיגה של ויטמין בקרב תינוקות ומבוגרים נמוכה יותר ולכן הם נדרשים לקחת תוסף של ויטמין D), וכמובן, השינויים בקרינת השמש במשך עונות השנה.
 
יש אנשים שמקבלים תוסף של ויטמין D על מנת לתקן את רמות הוויטמין בדם, ויש שלא מקבלים את התוסף, ולכן הם סובלים ממחסור בוויטמין D. אך יש אנשים שלוקחים את התוסף באופן קבוע כדי להרגיש טוב יותר ובריאים יותר, אך כתוצאה מכך הם עלולים להגיע לרמות ויטמין D גבוהות מידי, שהוא מעל הטווח התקין.
 
האם מחסור או עודף בוויטמין D בדם עלולים להיות מסוכנים לנו? 

מחקר שפורסם במגזין Journal of Internal Medicine  בדק האם נשים שדווקא נמנעו מהחשיפה לשמש היו בסכנת תמותה ומחלות מאשר נשים שכן נחשפו לשמש. המחקרים האחרונים מצאו, כי קיים קשר בין רמות ויטמין D  נמוכות (בשל הימנעות מחשיפה לשמש) אצל אותן נשים לתמותה ולמחלות.
 
הבעיה היא שחשיפה לשמש מצד אחד מביאה לידי חשיפה לקרינת ה-UV, הגורמת נזק ל-DNA בתאי העור, שעלולים לגרום לסרטן העור (מלנומה). מצד שני, הימנעות מחשיפה לשמש עלולה לגרום למחסור ברמות ויטמין D בגוף, ועלולה להזיק לבריאות ולהגביר סיכון למחלות ממאירות, אוטואימוניות ואחרות כמו אוסטיאופורוזיס, מחלות לב וכלי דם וסוכרת.
 
נשאלת השאלה מה מזיק יותר: חשיפה לשמש או הימנעות מחשיפה לשמש?

במחקר הגיעו למסקנה, כי עדיין אין מספיק נתונים חד-משמעיים כדי לקבוע שחשיפה לשמש בריאה יותר בשל שמירה על רמות תקינות של ויטמין D.
 
קיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D למחלות:

ישנן עדויות ממחקרים נוספים, כי חסר בוויטמין D עלול לגרום לסוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, ואף מחקר אקראי ומבוקר הראה, כי טיפול בוויטמין D ותיקון רמתו בדם, הביאה לירידה של יותר מ-60% בהתפתחות סוגי סרטן שונים בקרב נשים. מחקרים רטרוספקטיביים הראו, כי רמה תקינה של ויטמין D הפחיתה את הסיכון למחלות שונות כגון סוכרת מסוג 1, טרשת נפוצה, מחלות אוטואימוניות, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי וקרוהן.
 
קיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לתמותה:

במחקרים תצפיתיים רבים נמצא קשר חיובי בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין תמותה מוגברת ועלייה בתמותה מכל הסיבות. בסקירה של 6 מחקרי מטה-אנליזה (ממוצע של מספר תוצאות של מחקרים) שבחנו את השפעתו של ויטמין D על התמותה הראו, כי התמותה הייתה תוצאה משנית כמעט של כל הניסויים שנכללו. הנבדקים במחקרים קיבלו תוסף של ויטמין D, ונמצא כי בסך הכול הירידה היחסית בתמותה הייתה של כ-5%.
 
האם רמות גבוהות מידי של ויטמין D עלולות לגרום לתמותה?

חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן הראו, כי קיים קשר בין רמות גבוהות של ויטמין D לתמותה ממחלות לב וכלי דם או שבץ מוחי. המחקר בדק כ- 247,574 אנשים מהעם הדני והגיע למסקנה, כי רמות גבוהות מידי של ויטמין D גם הן יכולות לגרום לתמותה, ולא רק רמות נמוכות מידי.
 
המסקנה: לא פחות ולא יותר!

רמת ויטמין D לא צריכה להיות נמוכה מידי ולא גבוהה מידי. נמצא, כי רמות ויטמין D נמוכות מ-50 ננומול לליטר או רמות גבוהות מ-100 ננומול לליטר קשורות לתמותה רבה יותר, כך שרמות ויטמין D צריכות להיות בין 50 ל- 100 ננו מול לליטר. לצורך כך יש לשהות בשמש מספר דקות ביום בשעות הבטוחות.

מקורות:
1. American Academy of Dermatology. "Sun exposure, vitamin D levels and mortality." ScienceDaily. ScienceDaily, 16 July 2014
2. Darshana Durup, Henrik Løvendahl Jørgensen, Jane Christensen, Anne Tjønneland, Anja Olsen, Jytte Halkjær, Bent Lind,  Anne-Marie Heegaard, Peter Schwarz. A reverse J-shaped association between serum 25-hydroxyvitamin D and cardiovascular disease mortality – the CopD-study. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015; jc.2014-4551 DOI:10.1210/jc.2014-4551
3. Chowdhury R, Kunutsor S, Vitezova A, et al. Vitamin D and risk of cause specific death: systematic review and meta-analysis of observational cohort and randomised intervention studies. BMJ. 2014;348:g 1903.
4. Bjelakovic G, Gluud LL, Nikolova D, et al. Vitamin D supplementation for prevention of mortality in adults. Cochrane Database Syst. 2014;1, CD007470
 
מתכון: סלט מקרל / קלוריות למנה: 125 קלוריות

רכיבים לכ-2 מנות

2 חתיכות פילה של מקרל מעושן
כף מיונז 5% שומן
1/3 כוס מיץ לימון
1/2 בצל יבש קטן קצוץ
1/2 כוס בצל ירוק קצוץ
1 גבעול סלרי חתוך לקוביות קטנות
מלח ופלפל לפי הטעם
 
אופן ההכנה:

1. מערבבים את כל החומרים בקערה חוץ מהמקרל .
2. מסירים את העור של המקרל ואת העצמות הקטנות ומועכים בעזרת מזלג את בשר המקרל ליצירת עיסה אחידה.
3. מוסיפים את המקרל לתערובת הירקות והמיונז מערבבים ומתבלים. 

בתאבון!


ליטל פינגרץ הינה דיאטנית קלינית בסטודיו סי.


 

 


 
 
האינדקס המרכזי
בעלי עסקים ונותני שירות





אבחון וטיפול אלטרנטיבי 970
אביזרי חבישה 11
אביזרי שיקום 34
אוסטיאופתיה 33
אופטומטריסטים 604
אופטיקאים 574
אחיות פרטיות 119
אירידיולוגיה 20
אמבולנס פרטי 144
ארומתרפיה 24
ביופידבק 17
בית לחיים 4
בית אבות, דיור מוגן 511
בתי הבראה והחלמה 13
בתי חולים 81
בתי חולים לבריאות הנפש 21
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
בתי טבע 160
בתי מרקחת 835
גוף ונפש 426
דיאטנים 553
הומאופתיה 280
הידרותרפיה 51
הילינג 147
היפנוזה 18
הסעות נכים 27
השמת עובדים זרים 66
ויטמינים 10
חיתולים למבוגרים 65
טווינא 23
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
טיפול באמצעות בע"ח 43
טיפול ע"י יצירה והבעה 383
טיפול בהפרעות זיכרון 9
טיפול בהפרעות שינה 16
טיפול ע"י ציורי ילדים 1
יועצי תזונה 71
כירופרקטיקה 108
כירורגיה של היד 122
מגנטותרפיה 7
מדיטציות 48
מוצרים אורטופדיים 398
מוקדי עזרה ראשונה 103
מכונים רפואיים 536
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
מנגנוני נכים לרכב 16
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
נטורופתיה 236
נעליים אורטופדיות 84
עורכי-דין - ביטוח 1040
עורכי-דין - ביטוח לאומי 1202
עורכי-דין - דיני נזיקין 3877
עורכי-דין - רשלנות רפואית 480
פודיאטרים 27
פיזיותרפיה 381
פיזיותרפיה התפתחותית 16
פילאטיס 168
פלדנקרייז 139
פסיכוגריאטריה 2
פסיכולוגיה התפתחותית 31
פסיכולוגיה שיקומית 39
פסיכותרפיה 633
פרחי באך 40
ציוד ואביזרים לנכים 46
קינסיולוגיה 25
קלינאי תקשורת 251
רולפינג 8
רכב חשמלי 45
רכיבה טיפולית 38
רפואה סינית 402
רפלקסולוגיה 432
שיאצו 182
שיטת אלבאום 17
שיטת אלכסנדר 78
שיטת פאולה 30
שיקום נכים ונפגעים 166
שירותי סיעוד 576
תזונה ודיאטות טבעיות 98
תרפיה במוסיקה 29
   
 
 חזרה לדף הבית      -    תנאי שימוש     -     מדיניות פרטיות     -     חוק הספאם     -     אתיקה     -     חוק זכויות יוצרים    
 
 

כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

 
טלפון:
08-659-18-01
פקס:
153-54-712-64-59
דוא"ל:
spectrum.tikshoret@gmail.com
כתובת:
אליהו בן חור 14, ב"ש


© כל הזכויות שמורות: ספקטרום תקשורת spectrum tikshoret