ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - סטודיו סי 20-09-2018
1
ללא הגבלה
אתר החדשות  המרכזי  לנכויות ומוגבלויות
טל': 08-659-18-01      פקס: 153-54-712-64-59
   
1
כניסת כתבים    |    רישום לאינדקס    |    צור קשר
1
   בקרוב !
הפורום הבינלאומי למען בעלי חיים עם מוגבלויות

The International Forum for Disabled Animals
 
אוכל ותזונה   |    בריאות ונפש    |    בארץ    |    התנדבות וקהילה    |    משפט    |    ספורט    |    רפואה משלימה    |    האינדקס המרכזי    |     מערכת החדשות: 08-659-18-01 
 עמותות וארגונים  |  מחלקות רווחה בכל הארץ  |  הספריה לעיוורים  |  טפסים-המוסד לביטוח לאומי  |  מדריכים-המוסד לביטוח לאומי  |  סיכוי שווה  |  עת לעשות   |   המייל האדום
אוכל ותזונה

מצא מין את מינו

אחד ממנהגי חג הסוכות הוא לתלות בסוכה את שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית ♦ חוץ מכיבוד המסורת, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים רבים ♦ איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית מחלקת דיאטה בסטודיו סי, מסבירה למה כדאי לאכול משבעת המינים ♦ ויש גם מתכון לסלט רימונים ותאנים


מערכת, 20/09/2018, צילום: ויקיפדיה

 

 


חג הסוכות הולך ומתקרב ואיתו אחד מסמלי החג הבולטים - ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה.

במסורת היהודית מוזכרים גם שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית, שהם מיני גידולים שארצנו התברכה בהם ואשר מוזכרים בספר דברים. אחד מהמנהגים המקובלים בחג הסוכות הוא תליית שבעת המינים בסוכה. כמו כן, ענפי התמר הסגורים – הלולבים – משמשים למילוי מצוות נטילת ארבעת המינים.

חוץ מחשיבותם למסורת היהודית, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים שכדאי להכיר ולשלב בתפריט היומיומי.

איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית ברשת סטודיו סי, מסבירה מהם יתרונותיהם התזונתיים של שבעת המינים.  

חיטה. שייכת למשפחת הדגנים. כדי להבין את חשיבות אכילת הדגנים בכלל והחיטה בפרט, רצוי להכיר את שלושת מרכיבי הדגן: סובין, נבט ואנדוספרם. הסובין הוא מעטה הגרעין ומהווה מקור עשיר לסיבים תזונתיים, ויטמיני B ומינרלים כמו מגנזיום, זרחן, ברזל ואבץ. הנבט מכיל חלבון, שומן ומהווה מקור לוויטמיניםB1 ,B2 ,B3 , מגנזיום, ברזל ואבץ. האנדוספרם, המעטה העוטף את הנבט ומספק לו אנרגיה לגדילה, כולל את מרבית העמילן והחלבון שבדגן.

החיטה המלאה, שהיא דגן מלא, מכילה את כל רכיבי הדגן ועשירה יותר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים מאשר החיטה הלבנה. זאת משום שהיא מכילה את הסובין (קליפת הדגן) ומרכיבי הנבט, העשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות.

החיטה המלאה עדיפה לצריכה, בין השאר משום שהיא בעלת מדד גליקמי נמוך. כלומר, הפחמימות שבה מתפרקות באיטיות במערכת העיכול ורמת הסוכר בדם עולה בצורה מתונה. מחקרים רבים הראו שצריכת חיטה מלאה תורמת לשמירה על המשקל ומפחיתה סיכון לפתח מחלות לב, סוכרת סוג 2, דלקות כרוניות, אבני מרה ותסמונת מטבולית. כמו כן, היא מסייעת לפעולות העיכול ולהורדת רמות הכולסטרול והשומנים בדם.

שעורה. שייכת למשפחת הדגנים; "קרובת משפחתה" של החיטה מבחינה תזונתית. השעורה עשירה בסיבים תזונתיים, בוויטמיני B (B1 ו-B3) ובמינרלים מסוג  מגנזיום, סלניום, נחושת, זרחן, כרום ומנגן. הסלניום מסייע למניעת סרטן והנחושת במניעת דלקות פרקים. השעורה עשירה מאוד בסיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים, ומכילה פי שניים יותר סיבים תזונתיים מאשר באורז מלא. כמו כן, היא מכילה נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים המסייעים בהורדת הסיכון ללקות במחלות לב, בסוכרת ובסוגי סרטן שונים.

גפן. הענב הוא פרי הגפן והוא משמש, בין השאר, גם להכנת יין. יין אדום מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה, ובהם גם רסברטרול המצוי בקליפות הענבים. לנוגדי החמצון מיוחסות תועלות לבריאות הלב, ובהן מניעת נזק לכלי דם, הפחתת רמות הכולסטרול הרע ומניעת טרשת עורקים. לסופרי הקלוריות:

בכוס יין אדום או לבן חצי יבש (150 מ"ל) יש כ-120 קק"ל. בכוס יין מתוק יש כ-220 קק"ל.

תמר. התמר עשיר בסיבים תזונתיים המסייעים במניעת עצירות ומכיל גם סידן, אשלגן וברזל. מומלץ לאכול תמר לפני אימון גופני כדי לקבל פחמימות זמינות ומזינות. שני תמרים קטנים נחשבים למנת פרי ומכילים כ-60 קק"ל. תמר גדול ובשרני יכול להכיל כ-50 קק"ל.

רימון. מכיל נוגדי חמצון ששמם אנתוציאנינים ופיגמנטים, הנחשבים למסייעים במניעת סוגי סרטן שונים, ובהם סרטן השד. הרימון מסייע גם בשמירה על הלב וכלי הדם, בשיפור זרימת הדם, בהפחתת לחץ הדם ובהפחתת רמות הכולסטרול הרע. שימו לב: הרימון עשיר בסוכר והוא פרי גדול יחסית. בארוחת החג לא מומלץ לצרוך יותר מ-3-2 כפות של רימונים (כ-40 קק"ל). אם צורכים גם את גרעיני הפרי, הם מסייעים נגד עצירות ומשפרים את תהליך העיכול.

תאנה. מכילה אשלגן, ברזל וסידן בכמויות גדולות במיוחד. שילוב תאנים בתפריט יכול לסייע במניעת יתר לחץ דם, בהגברת תחושת השובע ובמניעת אוסטיאופורוזיס ועצירות.

זית. לזית מיוחסות סגולות בריאותיות רבות. צריכת שמן זית עשויה לסייע בהורדת הסיכון לחלות במחלות לב ובשבץ. כמו כן, היא מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול הרע. מטגנים? השתמשו בשמן זית באיכות טובה. נוגדי החמצון שבשמן הזית מגנים עליו מפני תהליכי חמצון המתרחשים בטיגון. שמן זית עשיר גם בשומן חד בלתי רווי, הנחשב בריא.
 
לקינוח: מתכון להכנת סלט עלים עם גרעיני רימון ותאנים

בסלט כולו יש כ-350 קק"ל; מנה אישית מכילה פחות מ-100 קק"ל
 
רכיבים:
חבילת עליי בייבי שטופים.
1/2 צרור עלי נענע.
1/2 כוס גרגירי רימון.
1/4 כוס של תאנים מיובשות חתוכות.
 
לרוטב:
מיץ מלימון אחד.
כף שמן זית.
כף חומץ בלסמי.
מלח כפית שטוחה.
 
אופן ההכנה:
1. קורעים בעדינות לחתיכות קטנות את עלי הבייבי ושמים בקערה.
2. קוצצים את הנענע ומערבבים עם עלי הבייבי.
3. מוסיפים את גרעיני הרימון, התאנים החתוכות, ואגוזי המלך - ומערבבים.

4. בקערה מערבבים את מרכיבי הרוטב ומוסיפים לסלט.


 


 
 
האינדקס המרכזי
בעלי עסקים ונותני שירות





אבחון וטיפול אלטרנטיבי 970
אביזרי חבישה 11
אביזרי שיקום 34
אוסטיאופתיה 33
אופטומטריסטים 604
אופטיקאים 574
אחיות פרטיות 143
אירידיולוגיה 20
אמבולנס פרטי 144
ארומתרפיה 24
ביופידבק 17
בית לחיים 4
בית אבות, דיור מוגן 511
בתי הבראה והחלמה 13
בתי חולים 81
בתי חולים לבריאות הנפש 21
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
בתי טבע 160
בתי מרקחת 835
גוף ונפש 426
דיאטנים 553
הומאופתיה 280
הידרותרפיה 51
הילינג 147
היפנוזה 18
הסעות נכים 27
השמת עובדים זרים 66
ויטמינים 10
חיתולים למבוגרים 65
טווינא 23
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
טיפול באמצעות בע"ח 43
טיפול ע"י יצירה והבעה 383
טיפול בהפרעות זיכרון 9
טיפול בהפרעות שינה 16
טיפול ע"י ציורי ילדים 1
יועצי תזונה 71
כירופרקטיקה 108
כירורגיה של היד 122
מגנטותרפיה 7
מדיטציות 48
מוצרים אורטופדיים 398
מוקדי עזרה ראשונה 103
מכונים רפואיים 536
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
מנגנוני נכים לרכב 16
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
נטורופתיה 236
נעליים אורטופדיות 84
עורכי-דין - ביטוח 1041
עורכי-דין - ביטוח לאומי 1202
עורכי-דין - דיני נזיקין 3877
עורכי-דין - רשלנות רפואית 480
פודיאטרים 27
פיזיותרפיה 381
פיזיותרפיה התפתחותית 16
פילאטיס 168
פלדנקרייז 139
פסיכוגריאטריה 2
פסיכולוגיה התפתחותית 31
פסיכולוגיה שיקומית 39
פסיכותרפיה 633
פרחי באך 40
ציוד ואביזרים לנכים 47
קינסיולוגיה 25
קלינאי תקשורת 251
רולפינג 8
רכב חשמלי 46
רכיבה טיפולית 38
רפואה סינית 402
רפלקסולוגיה 432
שיאצו 182
שיטת אלבאום 17
שיטת אלכסנדר 78
שיטת פאולה 30
שיקום נכים ונפגעים 166
שירותי סיעוד 576
תזונה ודיאטות טבעיות 98
תרפיה במוסיקה 29
   
 
 חזרה לדף הבית      -    תנאי שימוש     -     מדיניות פרטיות     -     חוק הספאם     -     אתיקה     -     חוק זכויות יוצרים    
 
 

כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

 
טלפון:
08-659-18-01
פקס:
153-54-712-64-59
דוא"ל:
spectrum.tikshoret@gmail.com
כתובת:
אליהו בן חור 14, ב"ש


© כל הזכויות שמורות: ספקטרום תקשורת spectrum tikshoret