ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - על קלוריות וחוסר שוויון עומר גלעדי 13-02-2016
1
ללא הגבלה
אתר החדשות  המרכזי  לנכויות ומוגבלויות
טל': 08-659-18-01      פקס: 153-54-712-64-59
   
1
כניסת כתבים    |    רישום לאינדקס    |    צור קשר
1
 
אוכל ותזונה   |    בריאות ונפש    |    בארץ    |    התנדבות וקהילה    |    משפט    |    ספורט    |    רפואה משלימה    |    האינדקס המרכזי    |     מערכת החדשות: 08-659-18-01 
 עמותות וארגונים  |  מחלקות רווחה בכל הארץ  |  הספריה לעיוורים  |  טפסים-המוסד לביטוח לאומי  |  מדריכים-המוסד לביטוח לאומי  |  סיכוי שווה  |  עת לעשות   |   המייל האדום
על קלוריות וחוסר שוויון

למה הערך הקלורי זה לא הדבר היחיד שחשוב לדעת כשבוחרים מה לאכול?

ד"ר עומר גלעדי, 13/02/2016

 

המונח "קלוריות" מתאר את יכולת הגוף שלנו להפוך את המזון לאנרגיה - כל מזון מספק לנו כמות שונה של אנרגיה, ואנחנו יודעים היום להעריך כמה אנרגיה (במונחים של קלוריות) אנחנו צריכים ליום, על פי מבנה הגוף, המצב הגופני, רמת הפעילות, ומאפיינים אישיים אחרים, וכמה כדאי לנו לאכול. פעם, היה נפוץ להגיד שבדיאטה, על אישה "ממוצעת" לצרוך בערך 1,800 קלוריות ואצל גברים זה קצת יותר, בגלל מסת השריר הגבוהה יותר בממוצע, ומימדי הגוף הגדולים יותר. על פי "חוק האצבע" הזה, לאכול 30 סוכריות על מקל כמזון יחידי ביום היה יכול להיחשב דיאטה מוצלחת יחסית, כשבכל סוכרייה כ - 30 קלוריות. רק שזה, כמובן, לא נכון. אמנם, בדיאטה כזו היינו עומדים בצריכה הקלורית הנדרשת, אבל בדוגמה הזו ברור שהיינו מכניסים לגוף קלוריות ריקות, מחסירים ממנו רכיבים תזונתיים חשובים, או במילים אחרות - פשוט מרעיבים את עצמינו.
אז, מה הקשר בין כמות הקלוריות בתזונה לבין הרכיבים התזונתיים בה, מהן קלוריות ריקות, ואיך מקפידים להכניס לגוף כמה שיותר קלוריות עתירות ערכים תזונתיים ושופעות בריאות וטעם? על כל זאת - במאמר שלפניכם.

קלוריות ריקות - כיף בפה, פשוט מיותר לגוף
הגוף שלנו יודע להפוך כמעט כל רכיב תזונתי ל"דלק" על פי כמות הקלוריות שבו. עם זאת, ישנם מזונות שקל לו יותר להפוך לאנרגיה זמינה, למשל סוכר לבן, וישנם מזונות עבורם הגוף "יבזבז" יותר אנרגיה על מנת להפוך אותם לאנרגיה. עוד, ישנם מזונות המכילים ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות וערכים תזונתיים חשובים אחרים, בעוד ישנם מזונות, כמו ממתקים וחטיפים, המכילים מעט מאוד ממה שהגוף צריך על מנת לשמור על מאזן בריאותי נאות, ללא קשר לכמות הקלוריות שבו.

חוק אצבע תזונתי
חשוב לאפשר לגוף לקבל מהתזונה כמה שיותר רכיבי תזונה חיוניים לבריאותנו, כמו חלבונים, המכילים שפע של חומצות אמינו חיוניות וחוסר בהם עלול לגרום לעייפות, פגיעה בפוריות ובתפקוד מערכת החיסון, פגיעה בהתפתחות אצל ילדים ואבדן מסת שריר אצל ילדים ומבוגרים ועוד; פחמימות, אם אפשר מורכבות, שהן הדלק הזמין ביותר לגוף, ויטמינים, המשמשים למגוון פעולות בגוף, כמו נוגדי חמצון, בניית עצם, מניעת מחלות, ועוד, מינרלים, שגם להם תפקידים חשובים בגוף, כמו בניית רקמות קשות, שמירה על לחץ דם תקין, ועוד, סיבים תזונתיים ועוד. כמות הקלוריות הנצרכת באכילת מזונות שופעי ערכים תזונתיים ודלים בסוכרים, שומנים, או פחמימות פשוטות, היא בדרך כלל לא גבוהה. כמות הקלוריות הנצרכת ביום היא מדד חשוב לבריאות ולדיאטה, אולם היא לא בהכרח חשובה יותר מצריכה קבועה של כל אבות המזון בתפריט היומי.

איפה יש קלוריות מלאות ואיך הכי טוב לצרוך אותן?
קלוריות מלאות אם כן, הם מאכלים שיספקו לגוף לא רק את הדלק שהוא צריך על מנת להמשיך להתנועע, אלא גם רכיבים תזונתיים חשובים למגוון פעילויות ותהליכים פיזיולוגיים. על פי טבלת המזונות של משרד הבריאות, הרכיב הנפוץ ביותר במזון שלנו צריך להיות דגנים מלאים, המצויים במאפים מקמח מלא, אורז בשלל צבעיו, דוחן, גריסי פנינה, וכדומה. לאחריו, על פי פירמידת המזון של משרד הבריאות, כדאי שנצרוך ירקות ופירות - ירקות ללא הגבלה ופירות עד שלוש כוסות ביום; עוד מומלץ לצרוך בכל יום אגוזים וקטניות, מוצרי חלב ומוצרים המכילים סידן, ובכמויות פחותות או אפילו פעם ביומיים - דגים עוף או ביצים.

מיץ טבעי - שפע תזונתי בכוס מתוקה וטעימה
מיצי הפירות, אותם, אגב, ניתן לערבב עם ירקות טחונים בבלנדר, לקבלת שייק בריאותי סמיך ועשיר בחומרים מזינים, מהווים מקור נפלא לאנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון), ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד רכיבי תזונה חשובים מהם גופינו בדרך כלל צמא לעוד. תוספת של כוס מיץ פירות אחת ליום, רצוי על הבוקר, נותנת "זריקת אנרגיה" לגוף ביחד עם קלוריות מלאות, טבעיות, ורצויות, וללא תוספת של סוכר. מומלץ לסחוט פירות על המקום או אם משתמשים במיץ הסחוט הטבעי של "פרימור", לשתות אותו עד חמישה ימים מיום פתיחת הבקבוק, לקבלת כוס מיץ מלאה בערכים תזונתיים.
 
הכותבת הנה הרבליסטית קלינית ומטפלת פרא-רפואית
 


 


 


 
 
האינדקס המרכזי
בעלי עסקים ונותני שירות





אבחון וטיפול אלטרנטיבי 970
אביזרי חבישה 12
אביזרי שיקום 34
אוסטיאופתיה 33
אופטומטריסטים 604
אופטיקאים 574
אחיות פרטיות 143
אירידיולוגיה 20
אמבולנס פרטי 144
ארומתרפיה 24
ביופידבק 17
בית לחיים 4
בית אבות, דיור מוגן 511
בתי הבראה והחלמה 13
בתי חולים 81
בתי חולים לבריאות הנפש 21
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
בתי טבע 160
בתי מרקחת 835
גוף ונפש 426
דיאטנים 553
הומאופתיה 280
הידרותרפיה 51
הילינג 147
היפנוזה 18
הסעות נכים 27
השמת עובדים זרים 66
ויטמינים 10
חיתולים למבוגרים 65
טווינא 23
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
טיפול באמצעות בע"ח 43
טיפול ע"י יצירה והבעה 383
טיפול בהפרעות זיכרון 9
טיפול בהפרעות שינה 16
טיפול ע"י ציורי ילדים 1
יועצי תזונה 71
כירופרקטיקה 108
כירורגיה של היד 122
מגנטותרפיה 7
מדיטציות 48
מוצרים אורטופדיים 398
מוקדי עזרה ראשונה 103
מכונים רפואיים 536
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
מנגנוני נכים לרכב 16
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
נטורופתיה 236
נעליים אורטופדיות 84
עורכי-דין - ביטוח 1041
עורכי-דין - ביטוח לאומי 1202
עורכי-דין - דיני נזיקין 3877
עורכי-דין - רשלנות רפואית 480
פודיאטרים 27
פיזיותרפיה 381
פיזיותרפיה התפתחותית 16
פילאטיס 168
פלדנקרייז 139
פסיכוגריאטריה 2
פסיכולוגיה התפתחותית 31
פסיכולוגיה שיקומית 39
פסיכותרפיה 633
פרחי באך 40
ציוד ואביזרים לנכים 47
קינסיולוגיה 25
קלינאי תקשורת 251
רולפינג 8
רכב חשמלי 46
רכיבה טיפולית 38
רפואה סינית 402
רפלקסולוגיה 432
שיאצו 182
שיטת אלבאום 17
שיטת אלכסנדר 78
שיטת פאולה 30
שיקום נכים ונפגעים 166
שירותי סיעוד 578
תזונה ודיאטות טבעיות 98
תרפיה במוסיקה 29
   
 
 חזרה לדף הבית      -    תנאי שימוש     -     מדיניות פרטיות     -     חוק הספאם     -     אתיקה     -     חוק זכויות יוצרים    
 
 

כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

 
טלפון:
08-659-18-01
פקס:
153-54-712-64-59
דוא"ל:
spectrum.tikshoret@gmail.com
כתובת:
אליהו בן חור 14, ב"ש


© כל הזכויות שמורות: ספקטרום תקשורת spectrum tikshoret