lelo-hagbala.co.il  ללא הגבלה -אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות              חבר איגוד האינטרנט הישראלי ISOC-IL | רישיון אקו"ם | כניסת כתבים | חזרה לדף הבית
6
 
בארץ ובעולם   בריאות ונפש   בקהילה שלנו   חוק ומשפט   רפואה משלימה   תזונה נכונה   ספורט בריאות       חיפוש באתר    
1

אימון גופני זה בריאות למוח ולמערכת החיסונית

פעילות גופנית תורמת לשימור ושיפור למידה וזיכרון ,תפקוד קוגניטיבי, מצב רוח ויכולת מוטורית במצבי בריאות ובמצבי חולי לאחר פגיעה מוחית


פרופ' אופירה אינשטיין, 23/05/2022, צילום: דוברות האוניברסיטה


פרופ אופירה אינשטיין. צילום באדיבות אוניברסיטת אריאל
פרופ' אופירה אינשטיין
 


ההכרה בחשיבות ביצוע פעילות גופנית לבריאות האדם מתועדת בכתבים שמקורם לפני מאות שנים. בתקופות קדומות מרבית האוכלוסיה שמרה על פעילות יומיומית בריאה, הכללה הליכה ברגל ממקום למקום, עליה וירידה במדרגות, עבודות כפיים יומיומיות ועבודות בית ומשק. בעשורים האחרונים הפעילות הגופנית, שהייתה חלק בלתי נפרד מסדר היום של מרבית האוכלוסיה, הלכה ופחתה, על אף המודעות לחשיבותה ותרומתה לבריאות האדם. הירידה הנכרת בפעילות הגופנית בעשורים האחרונים מיוחסת בעיקר להתפתחות הטכנולוגיה. על אף יתרונותיה הרבים בשיפור איכות החיים, ההתקדמות הטכנולוגית הובילה לכך שאנשים רבים מפחיתים בצורה משמעותית את רמת הפעילות הגופנית הודות לשימוש במכונות ורובוטיקה, ובמקביל מבלים זמן רב יותר בישיבה ממושכת מול מסכים ובנסיעה ברכב. לאורח החיים היושבני הזה ישנן השלכות שליליות על הבריאות. מחקרים מעידים שחוסר בפעילות גופנית מהווה גורם סיכון גבוה יותר לתחלואה מאשר עישון או עודף משקל. לאור כל זאת ארגוני הבריאות בארץ ובעולם הציבו כיעד את הצורך לקדם ולעודד פעילות גופנית בקרב כלל האוכלוסיה, עם דגש על אוכלוסיות בסיכון.

בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות מחקריות על כך שלפעילות גופנית סדירה יש סגולות של מניעת תחלואה ואף ריפוי, ולמעשה פעילות גופנית יכולה להיחשב כתרופה. לכל טיפול תרופתי יעיל ככל שיהיה, לרוב יש מחיר בצדו של תופעות לוואי בלתי רצויות. יתרונה הגדול של הפעילות הגופנית הוא היותו אמצעי טיפול ללא תופעות לוואי שליליות. 

רוב הציבור מודע לתרומת הפעילות הגופנית לכלל מערכות הגוף, ללב, לריאות ולכלי הדם, ואף ידועה תרומתה להפחתת גורמי סיכון למחלות שונות כגון מחלות לב וריאות, סוכרת, סרטן מסוגים שונים ועוד. פעילות גופנית תורמת ויעילה לשמירה על משקל תקין, על בריאות נפשית ומצב רוח חיובי. בנוסף לכל אלה, מחקרים בעיקר מהעשור האחרון עוסקים בהשפעת הפעילות הגופנית על המוח. פעילות גופנית תועדה כיעילה במניעה של תחלואה מוחית וגם כאמצעי טיפול חשוב בשיקום לאחר מחלות נוירולוגיות שונות.  

מחקרים רבים מראים כי פעילות גופנית סדירה מביאה לשינויים פיזיולוגיים ומולקולריים במוח, שמובילים בסופו של דבר לשיפור בתפקודי המוח. פעילות גופנית מביאה לעליה בזרימת הדם במוח, שתורמת לעלייה באספקת החמצן לתאי המח. פעילות גופנית יכולה להאט את קצב תמותת התאים הפיזיולוגית הטבעית במח, ואף לעודד צמיחה של קשרים חדשים בין תאי המוח באזורים הקשורים בלמידה וזיכרון. פעילות גופנית גורמת בין השאר להפרשה של כימיקליים שונים מתאי המוח. חומרים אלה בעלי סגולות רבות, כגון עידוד צמיחה של תאי מח חדשים, עידוד יצירה של קשרים חדשים בין תאי המח ואף תורמים לשיפור מצב הרוח. כל אדם שמתאמן באופן סדיר יעיד על התחושה הטובה שקיימת לאחר ביצוע אימון. אחד הגורמים לתחושה זו הוא החומרים משפרי מצב הרוח שמופרשים במח בעקבות אימון. 

בנוסף לכל ההשפעות החיוביות שתוארו לעיל שמתקיימות במח הבריא, פעילות גופנית משפיעה לטובה גם על המח החולה. מחקרים רבים מוכיחים את ההשפעה המיטיבה של פעילות גופנית על האטה בהתפתחות מחלת האלצהיימר, פרקינסון ועוד. 

במעבדה "נוירוביולוגיה של אימון גופני", שאני עומדת בראשה, אנו חוקרים את ההשפעות ואת מנגנוני הפעולה של פעילות גופנית על מודלים ניסויים של מחלות ניווניות של המוח. הדגש במחקרים שלנו הוא על מחלות מוח דלקתיות, ניווניות, אוטואימוניות. המחלה המוכרת ביותר במשפחה זו של מחלות היא טרשת נפוצה. המחלה היא מחלה מוחית שמתעוררת עקב  "טעות בזיהוי" של מערכת החיסון, ומכאן המונח 'אוטואימונית'. המחלה מתחילה מערעור של מערכת החיסון כנגד מבנה חלבוני שקיים במוח, ובעקבותיו תאי מערכת החיסון מחוללי המחלה חודרים למוח ויוצרים את הנזק הרקמתי, אשר בסופו של דבר גורם להפרעות נוירולוגיות, תחושתיות, מוטוריות, הפרעות ראייה ועוד. 

חלק מהטיפול המקובל כיום עבור חולי טרשת נפוצה הוא ביצוע פעילות גופנית כחלק מהטיפול הכולל במחלה ובתסמיניה. עבודות מחקר מוכיחים שפעילות גופנית בקרב חולי טרשת נפוצה משפרת את התפקוד היומיומי שלהם ומאטה את הדרדרות המחלה. האטת הדרדרות המחלה חשובה ביותר, שכן המחלה מופיעה לרוב בקרב צעירים בגילאי 20-40 ונכון להיום הטיפול התרופתי מקל על הסימפטומים, אך אינו מרפא את המחלה. יש לציין שבעבר נהגו להימנע מלהמליץ לחולי טרשת נפוצה לבצע פעילות גופנית עצימה מחשש להחמרת התסמינים. עם השנים התגבשה ההכרה כי לפעילות גופנית השפעה חיובית על תפקוד החולים ויש לשלבה כחלק בלתי נפרד מהתכנית הטיפולית. 

עם ההבנה על ההשפעות התפקודיות החיוביות של פעילות גופנית, האתגר שעומד בפנינו הוא להבין טוב יותר את מנגנוני הפעולה של אימון גופני על המוח. הבנה טובה יותר של מנגנוני הפעולה עתידה להוביל להנחיות מדויקות יותר לגבי סוג האימון הרצוי, עצימותו ותדירותו, כך שיותאם למחלה ספציפית ולחולה הספציפי.

במחקר שמתבצע במעבדה שלנו נעשה ניסיון לבחון מהו המנגנון העומד מאחורי ההשפעה המיטיבה של הפעילות הגופנית. אנו מנסים להבין האם ההשפעה החיובית היא על מערכת החיסון המעורבת במחלה, ו/או שהאימון הגופני משפיע ישירות על המוח. לשם כך נעשה שימוש במודל ניסויי של טרשת נפוצה בעכברים.

המחקרים שלנו עד כה מצביעים על כך שביצוע פעילות גופנית אירובית משפיעה לטובה על מערכת החיסון, כך שהעכברים המתאמנים מפתחים מחלה קלה יותר לעומת העכברים היושבניים. עוד הראינו שההשפעה החיובית על מערכת החיסון היא תלוית עצימות. כלומר ככל שעצימות האימון הייתה גבוהה יותר, מערכת החיסון הגיבה טובה יותר והעכברים היו חולים פחות. בנוסף מצאנו שלעצימות גבוהה יש תועלת נוספת מלבד ההשפעה החיובית על מערכת החיסון, תועלת שלא נמצאה בעצימות אימון בינונית, והיא הפעלה של מנגנוני הגנה מוחיים בפני תאי מערכת החיסון מעוררי המחלה. אחד מהמנגנונים הללו הוא חסימה של המח בפני חדירה של תאי מערכת החיסון מעוררי המחלה, ובכך מניעה של הנזק המוחי הרקמתי. בכוונתנו להמשיך ולחקור מנגנוני פעולה פוטנציאליים נוספים, והמחקר נמצא בעיצומו.

כשמדובר בעצימויות של אימון, יש לציין שעצימות של אימון חייבת להיעשות בצורה מקצועית ומבוקרת, ומותאמת ליכולות הכושר הבסיסיות של המתאמן. עצימות אימון נקבעת במספר צורות, המתבססות על מבחני יכולת. אצל בני אדם המדד המקובל הוא דופק.

ההמלצות הכלליות של ארגון הבריאות העולמי היא לבצע פעילות גופנית בעצימות בינונית של 150 דקות בשבוע. כלומר, ההמלצה הכללית היא ביצוע פעילות גופנית של חצי שעה בכל יום בעצימות בינונית. למי שמתקשה לעמוד בהמלצות הללו בשלב הראשון חשוב לזכור שכל פעילות גופנית, גם פעילות מתונה של 10 דקות ביום, הליכה קצרה, עליה במדרגות וכדומה, חשובה ובעלת ערך רב. חשוב להתחיל ולשאוף להתמיד ולהגיע בסופו של דבר ליעד.

התקופה בה אנו מצויים היא תקופה מיוחדת של מגפה בריאותית עולמית - מגפת הקורונה. למגפה זו השלכות בריאותיות, נפשיות, כלכליות וחברתיות. כולנו מצפים בקוצר רוח לחיסון ולתרופה. בינתיים אנשים רבים, ובמיוחד מבוגרים ובעלי גורמי סיכון, מוצאים את עצמם מבלים יותר זמן בבית, ממעיטים לצאת וממעיטים בפעילות גופנית. דווקא בתקופה כזו, יותר מתמיד, חשוב להדגיש שלושה יתרונות מרכזיים בביצוע פעילות גופנית: 1. פעילות גופנית מפחיתה גורמי סיכון. מכיון שהתחלואה בקורונה פוגעת קשה יותר בבעלי גורמי סיכון, אדם פעיל עשוי לעבור בצורה קלה יותר את המחלה במקרה של הדבקה. 2. פעילות גופנית מחזקת את מערכת החיסון. מערכת חיסון חזקה יותר עשויה להתמודד באופן יעיל יותר כנגד הקורונה עצמה, או כנגד סיבוכים ותופעות נלוות. 3. בתקופה בה מצב הרוח האישי והחברתי נמוך יותר, פעילות גופנית עשויה לשפר את מצב הרוח, את הדימוי העצמי ולעורר תקווה ואופטימיות.

פעילות גופנית סדירה היא תרופה לגוף ולמח, והיום, יותר מתמיד, כדאי, נכון ורצוי להקדיש לה זמן.

פרופ' אופירה אינשטיין, חוקרת ומרצה במחלקה לפיזיותרפיה בפקולטה למדעי הבריאות, עוסקת במחקר בתחום הנוירולוביולוגיה ומחלות ניווניות של מערכת העצבים, בדגש על מחלת טרשת נפוצה והמודל של המחלה בבעלי חיים. מחקריה הנוכחיים עוסקים בהשפעות אימון גופני על מערכת העצבים ומערכת החיסון במודלים ניסויים של טרשת נפוצה ומחלות דלקתיות ניווניות של המח.





 
 
1
מבזקי חדשות   הרשמה לאינדקס
1
1
דוברות מד״א: זכי הלר : בשעה 07:46 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב נגב, על טרקטורון שהתהפך באתר בנייה, ברחוב קורא מדברי, באילת. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח יוספטל, גבר כבן 30 במצב קשה, עם חבלה רב מערכתית


 
 
      אולפן החדשות: 08-973-4-006
1
      מערכת החדשות: 08-9282508
 
האינדקס המרכזי
18,937 בעלי עסקים ונותני שירות
8
הרשמה לאינדקס המרכזי 
 


אבחון וטיפול אלטרנטיבי
 

אביזרי
חבישה
     


אביזרי שיקום
 
     


אופטומטריסטים
 

אופטיקאים
     


אחיות פרטיות
 

אירידיולוגיה
     


אמבולנס פרטי
 

ארומתרפיה
     


ביופידבק
 

בית לחיים
     


בית אבות
דיור מוגן
 

בתי הבראה
והחלמה
     


בתי
חולים
 

בתי חולים
לבריאות הנפש
     


בי"ח סיעודיים וגריאטריים
 

בתי
טבע
     


בתי מרקחת
 

גוף ונפש
     


דיאטנים
 

הומאופתיה
     


הידרותרפיה
 

הילינג
     


היפנוזה
 

הסעות נכים
     


השמת ע.זרים
 

ויטמינים
     


חיתולים למבוגרים
 

טווינא
     


טיפול אלטרנטיבי בילדים
 

טיפול באמצעות בעלי חיים
     


טיפול באמצעות יצירה והבעה
 

טיפול בהפרעות זיכרון
     


טיפול בהפרעות שינה
 

טיפול באמצעות ציורי ילדים
     


יועצי תזונה
 

כירופרקטיקה
     


כירורגיה של היד
 

מגנטותרפיה
     


מדיטציות
 

מוצרים אורטופדיים
     


מוקדי עזרה ראשונה
 

מכונים
רפואיים
     


מכשירי שמיעה ואביזרים
 

מנגנוני נכים
לרכב
     


מרחצאות ומעיינות מרפא
 

נטורופתיה
     


נעליים
אורטופדיות
 

עורכי דין
ביטוח לאומי
     


עורכי דין
דיני נזיקין
 

עורכי דין
רשלנות רפואית
     


פודיאטרים
 

פיזיותרפיה
     


פיזיותרפיה התפתחותית
 

פילאטיס
     


פלדנקרייז
 

פסיכוגריאטריה
     


פסיכולוגיה התפתחותית
 

פסיכולוגיה שיקומית
     


פסיכותרפיה
 

פרחי באך
     


ציוד ואביזרים
 

קינסיולוגיה
     


קלינאי תקשורת
 

רולפינג
     


רכב חשמלי
 

רכיבה טיפולית
     


רפואה סינית
 

רפלקסולוגיה
     


שיאצו
 

שיטת אלבאום
     


שיטת אלכסנדר
 

שיטת פאולה
     


שיקום
נכים
 

שירותי
סיעוד
     


תזונה ודיאטות טבעיות
 

תרפיה במוסיקה

אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח לאומי
עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה פיזיותרפיה התפתחותית
פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית פסיכולוגיה שיקומית
פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה קלינאי תקשורת
רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית רפלקסולוגיה
שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה שיקום נכים ונפגעים
שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה    
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

   
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים הצהרת נגישות
                       
 fax-to-mail: 153-54-7126459             דוא"ל: lelo.hagbala@gmail.com מערכת החדשות: בן חור אליהו 14-3 באר שבע 08-9282508 אולפן החדשות: העצמאות 57 באר שבע 08-9734006

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר הפעלתו של האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתך מהשימוש בו, יתכן וייעשה שימוש בכלים מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, עדי גולן נדרשת לאישורך והסכמתך | היה ואם אין רצונך להתיר השימוש בכלים אלו, הנך נדרש/ת להפסיק באופן מיידי שהייתך-שימושך באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ובקשה ניתן לפנות באמצעות
  צור קשר  שבאתר   |   מדיניות פרטיות 

כל הזכויות שמורות ל: עדי גולן ADI GOLAN

 
לייבסיטי - בניית אתרים