אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - אוניברסיטת אריאל 31-07-2018
אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות   
                   
מבזקים
האתר בשדרוג תודה על סבלנותכם
  חיפוש   פייסבוק   כניסת כותבים   צור קשר
                   
אוכל ותזונה  |  בריאות ונפש  |   בארץ  |   התנדבות - קהילה  |  חוק ומשפט   |  ספורט פראלימפי  |  רפואה משלימה   |  עמותות וארגונים  | >>  כניסה לאינדקס  <<
 
אוכל ותזונה

איזה סוג אכלנים אתם?

אוכלי לילה, אוהבי פחממות, "מכורי" הגלידה או מנשנשי כל - לכל סוג אכילה פתרון מותאם!

ד"ר אולגה רז, 31/07/2018

 

 

אנשים נבדלים זה מזה באין ספור דברים החל ממראה, דרך תכונות אופי ועד אפילו אופן האכילה אשר שונה מאדם לאדם. אנשים אוכלים דברים שונים, ומשמינים ממאכלים שונים. מניסיוני גיליתי כי ניתן לסווג אנשים לטיפוסים שונים לפי אופן אכילתם ויש לכך חשיבות לקביעת התזונה.

מתי אתם רעבים - בבוקר, בצהרים, בערב או שאולי בלילה? ישנם אכלני בוקר האוכלים את מרבית מזונם עד שעות הצהריים; אכלני ערב, להם לא אכפת לצום כל היום אבל כשמגיע הערב הם נעשים רעבים ואוכלים מכל הבא ליד; יש שחייבים ארוחה חמה בצהרים אחרת הם לא שבעים; ויש האוכלים בשעות המאוחרות אל תוך הלילה.

להסדרת הארוחות מומלץ: לאכול כל 2-3 שעות בשעות הרעב שלכם וכל 4 שעות בשעות אחרות. כך ניתן לרגיש שובע בכל שעות היום ולמנוע התנפלות בלתי מבוקרת. חשוב לאכול גם אם לא רעבים, אחרת בשעות הרעב תפצו באכילה מוגברת מכפי הצורך, מה שגורם לרוב לעלייה במשקל, תחושת כובד, צרבת ואף כאבי בטן וחזה. ניתן להסתפק בארוחות קטנות כמו קרקרים, פרוסה עם ממרח, יוגורט טבעי וכדומה. כדאי לתכנן מראש את שעות האכילה ולהכין מראש את האוכל הדרוש.

אכלני לילה נחלקים לשני סוגים: night eating syndrome זו הפרעת אכילה המאופיינת בשינוי מעגל השינה. להבדיל מאכילת לילה בולמוסית - כמויות האכול לא מאוד גדולות וכן אין איבוד שליטה על האכילה. להפרעה זו תופעות נלוות כמו: חוסר תיאבון בבוקר, צורך עז לאכול בשעות מאוחרות, אמונה שאכילה תעזור להירדם מחדש, דיכאון, חרדה ו/או בעיות שינה. תסמונת זו מופיעה בנשים ובגברים ומהווה כ-1%-2% מהאוכלוסייה הכללית וכ-10% מהאוכלוסייה הסובלת מהשמנה.

אכילה בולמוסית בלילה (binge eating) שונה ומאופיינת בכמויות אוכל גדולות מאוד, איבוד שליטה על האכילה עד כדי שיכחה של מה שנאכל בלילה וממנה סובלות בעיקר נשים.

ההמלצה בשני המקרים: לאכול בשעות הערב וממש לפני השינה ארוחות פחמימתיות כמו: סנדוויץ' עם ממרח, דייסת קוואקר או כל דייסה אחרת, רצוי לא ממותקת בסוכר, תפו"א אפוי, מרק קטניות או גריסים או כל פחמימה מורכבת אחרת. בנוסף כדאי להשאיר אוכל ליד המיטה: כמה קרקרים, סנדוויץ', בננה וכדומה – מזונות שניתן לאכול מבלי לקום מהמיטה. מזונות שאתם עלולים להצטער שאכלתם הרחיקו למקרר. לסובלים מ- night eating syndromeכדאי להתייעץ עם פסיכיאטר.

איזה סוג מזון אתם מעדיפים? יש הטוענים שהם "מכורים" למזון מסוים.

"אנשי הפחמימות": תנו להם לחם, פסטה ואורז והם מסודרים. אין להם צורך בבשר ובמזון אחר. רוב האוכלוסיה, נשים יותר מגברים, שייכת לסוג הזה. רבים חושבים שפחמימות משמינות ומוותרים עליהן, כשהם מחליטים  לרדת במשקל וזו טעות היות וקבוצת הפחמימות נחלקת למס' סוגים:

1.      סוכרים: סוכר לבן וחום, אגבה, סילאן, מייפל, ומוצרים המכילים סוכר, כמו פירות, ריבה, דבש שאכן מזיקים ומשמינים.
2.      פחמימות מורכבות בעלי מדד גליקמי גבוה, שהסיבים הוסרו מהן כמו קמח לבן ומוצריו, לחם לבן, אטריות, אורז לבן וכדומה.  אלה פועלים בגוף בדומה לסוכרים.
3.      פחמימה מורכבת בעלת מדד גליקמי נמוך: מוצרי קמח מלא, גריסים, דגנים וקטניות, בטטה,  פסטה מקמח דורום או מלא. אלה מהוות בסיס של דיאטה בריאה ולא משמינה.
4.      פחמימות המורכבות מעמילן עמיד, כמו אורז בסמטי ומוצרי קמח דורום, קטניות וכדומה.
5.      סיבים תזונתיים בפחמימות מורכבות ומאטים קצב הספיגה וכך מועילים לדיאטה ולבריאות

הסוגים המוזכרים בסעיפים 3, 4 ו-5 מומלצים לאכילה, הם בריאים, משביעים וממלאים את הצורך לפחמימות והעיקר מורידים את הצורך במתוק. ואין צורך לפחד מפחמימות "טובות".

אלה מעלות את רמת הסרוטונין במוח, ומקנות תחושת שובע ורוגע. למרבה הצער, מרבית הדיאטות אוסרות אכילת פחמימות, דבר הגורם לסבל, קושי וירידה במצב הרוח. דיאטת הלחם שפיתחתי מבוססת על פחמימות "טובות" ותורמת לבריאות ולירידה במשקל ללא סבל.

ה"מכורים לממתקים": עזבו אוכל, רק מתוקים, מכל הסוגים, ממאפים כמו עוגות ועוגיות ועד לשוקולד וופלים.רצון כזה לממתקים יכול להעיד על חיים בסטרס מאוד גבוה, על אי סדר באוכל וחלוקת ארוחות לא נכונה, רמת סרוטונין נמוכה ואף על נטייה לסוכרת (במיוחד אם יש במשפחה).

לשתי הקבוצות מומלץ: לאכול פחמימות מורכבות "טובות", לחלקן לארוחות קטנות כל 3-4 שעות. אכילה כזו מפחיתה את החשק למתוק ומאפשרת לשלוט בו. לשחרר את הבית ממזונות מתוקים שלא ניתן לעמוד בפניהם. אל תשמשו בתירוצים של אורחים וילדים, הרי ברור שרוב הממתקים נאכלים על ידכם. אם רוצים מתוק, אוכלים מחוץ לבית –בבית קפה או אפילו בפיצוציה הקרובה.

"מכורים לגלידות": תת קטגוריה של "אוהבי הממתקים": מתוך כל עולם הממתקים יבחרו בעיקר גלידות. אנשים אלה מסוגלים לחסל לבד אריזה משפחתית של גלידה מבלי להסס. דעו – למרות שגלידה, אולי, ממתק איכותי יותר, היא עדיין עשירה בקלוריות, סוכר ושומן. תשלבו מדי פעם מנת ארטיק אחת ליום-יומיים או החליטו על אכילה כזו רק פעם בשבוע.  

מומלץ ל"מכורים לגלידה": לא לקנות אריזות משפחתיות הביתה, עדיף ארטיקים בכמות מוגבלת. רצוי לאכול כל הקשור לגלידות/ארטיקים מחוץ לבית.גלידה אינה משביעה ולא מהווה תחליף לאוכל.

"חובבי מאפים שמנים": מבחינתם בורקס, ג'חנון, מלוואח ודומיהם - הם כל מה שצריך. אם כך, יש להחליט לא לרכוש אותם ולאכול במקומם מאפי פחממה שאינם עתירי שומן כמו לחם, לחמניה, פשטידה וכדומה. משולש פיצה יכול להוות תחליף לארוחה מדי פעם, אבל לא חצי פיצה משפחתית.

מומלץ: לא להזמין פיצה משפחתית  לבית. ולגבי בורקס וג'חנון מדובר באוכל המכיל לרוב שומני טראנס ומזיק לכלי הדם ולבריאות. אפשר  לאכול לעתים רחוקות מחוץ לבית.

"שותי המרקים": אלה עיקר נשים שאוהבות מרקים מכל סוג וצורה ואין אצלן ארוחה שלא מלווה במרק. ראשית מרק זה לא שתייה, זה אוכל, וכך צריך להתייחס אליו, במיוחד מרקים עשירים בגריסים, קטניות וכדומה, שהם ארוחה שלמה ולא מנת פתיחה. מרקי ירקות ניתן לאכול ללא הגבלה, גם עם הארוחות וגם בין לבין. כמובן כדאי להימנע מהוספת שמנת, גבינה צהובה, שקדי מרק וכדומה.

מומלץ: לאכול חופשי מרק ירקות, למרקים העשירים להתייחס כארוחה מלאה.

"המנשנשים": לא משנה מה אוכלים בין אם זה חטיפים, ממתקים, בורקסים או קרקרים – העיקר שזה יהיה בריצה, בין לבין, פה טועמים ושם נוגסים ולא יושבים לאכול ארוחות מסודרות בנחת. באכילה כזאת אין בקרה על כמות וסוג האוכל שמכניסים לפה, וכתוצאה מכך משמינים בלי להבין למה. חשוב להבין שכל "נשנוש" הוא אוכל לכל דבר ועניין, ולעתים קרובות הוא גם אוכל משמין.

מומלץ: לתכנן סדר ארוחות כפי שמתכננים דברים אחרים בחיים, כסף ועבודה למשל. לא להחזיק "נשנושים" בהישג יד, במגירות ובאוטו. לאכול כל 3-4 שעות, זה יכול להקטין את אכילת ה"נשנושים".

"אוהבי פירות, חטיפי "בריאות" וגרנולות": חושבים שזה בריא ואוכלים בלי חשבון, בלי להבין שזה משמין. מומלץ: להפנים שזה אוכל לכל דבר ועניין, המכיל הרבה סוכר והרבה קלוריות, ולא משביע.
 
יש סוגים נוספים, פחות שכיחים. אם זיהיתם אחד מסוגי אכלנים האלה – זה כבר הישג. מנקודה זו אפשר להתחיל את השינוי. בכל מקרה, לא משנה איזה סוג אכלנים אתם, אם האכילה הזו מהווה עבורכם בעיה – יש לה פתרון והכל בידיים שלכם. מקווה שנתתי לכם קצת מזון למחשבה
.



 

 


 

האינדקס המרכזי
18,918 בעלי עסקים ונותני שירות

1
 
אבחון וטיפול אלטרנטיבי 843
   
אביזרי חבישה 12
   
אביזרי שיקום 36
   
אוסטיאופתיה 33
   
אופטומטריסטים 634
   
אופטיקאים 529
   
אחיות פרטיות 145
   
אירידיולוגיה 20
   
אמבולנס פרטי 142
   
ארומתרפיה 23
   
ביופידבק 17
   
בית לחיים 4
   
בית אבות דיור מוגן 502
   
בתי הבראה והחלמה 13
   
בתי חולים 81
   
בתי חולים לבריאות הנפש 21
   
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
   
בתי טבע 158
   
בתי מרקחת 819
   
גוף ונפש 422
   
דיאטנים 537
   
הומאופתיה 280
   
הידרותרפיה 51
   
הילינג 265
   
היפנוזה 18
   
הסעות נכים 27
   
השמת עובדים זרים 65
   
ויטמינים 10
   
חיתולים למבוגרים 66
   
טווינא 23
   
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
   
טיפול באמצעות בעלי חיים 43
   
טיפול בעזרת יצירה והבעה 384
   
טיפול בהפרעות זיכרון 7
   
טיפול בהפרעות שינה 16
   
טיפול באמצעות ציורי ילדים 2
   
יועצי תזונה 70
   
כירופרקטיקה 109
   
כירורגיה של היד 28
   
מגנטותרפיה 7
   
מדיטציות 48
   
מוצרים אורטופדיים 295
   
מוקדי עזרה ראשונה 103
   
מכונים רפואיים 526
   
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
   
מנגנוני נכים לרכב 16
   
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
   
נטורופתיה 235
   
נעליים אורטופדיות 84
   
עורכי דין ביטוח 1044
   
עורכי דין ביטוח לאומי 1217
   
עורכי דין דיני נזיקין 4182
   
עורכי דין רשלנות רפואית 462
   
פודיאטרים 33
   
פיזיותרפיה 381
   
פיזיותרפיה התפתחותית 16
   
פילאטיס 167
   
פלדנקרייז 139
   
פסיכוגריאטריה 2
   
פסיכולוגיה התפתחותית 31
   
פסיכולוגיה שיקומית 39
   
פסיכותרפיה 632
   
פרחי באך 41
   
ציוד ואביזרים לנכים 49
   
קינסיולוגיה 25
   
קלינאי תקשורת 260
   
רולפינג 8
   
רכב חשמלי וקלנועיות 46
   
רכיבה טיפולית 38
   
רפואה סינית 403
   
רפלקסולוגיה 433
   
שיאצו 180
   
שיטת אלבאום 17
   
שיטת אלכסנדר 79
   
שיטת פאולה 31
   
שיקום נכים ונפגעים 165
   
שירותי סיעוד 556
   
תזונה ודיאטות טבעיות 98
   
תרפיה במוסיקה 29
   


אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח
עורכי דין - ביטוח לאומי עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה
פיזיותרפיה התפתחותית פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה שיקומית פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה
קלינאי תקשורת רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית
רפלקסולוגיה שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה
שיקום נכים ונפגעים שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה  
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

                     
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים
                     
פקס: 153-54-7126459   דוא"ל: adigo.adigolan@gmail.com   כתובת: בן חור 14 באר שבע   הצהרת נגישות   רישום ניוזלטר   אודות ADIGO

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר לנו לפעול ולהפעיל את האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתכם מהשימוש בו, אנו עשויים להשתמש בכלי מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, על מנת שנוכל לעשות זאת, אנו נדרשים לאישורכם והסכמתכם | היה ואם אין רצונכם להתיר לנו להשתמש בכלים אלו, הנכם נדרשים להפסיק באופן מיידי שהייתכם-שימושכם באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ניתן לפנות אלי באמצעות צור הקשר שבאתר   |   מדיניות פרטיות 


© כל הזכויות שמורות ל: "עדיגו"- עדי גולן ADIGO-ADI GOLAN