חזית נוספת במאבק ביוקר המחיה - מחירי התרופות ללא מרשם
פערי מחירים בחלק מהתרופות ללא מרשם בישראל ביחס לחו"ל הובילו את שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לבצע עבודת מטה משותפת במטרה להוזיל את מחירי התרופות ללא מרשם בישראל
מערכת, 29/07/2018, צילום: אופיר אייבי
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "שוק התרופות הישראלי נשלט ע"י מספר מצומצם של חברות שמנצלות את מעמדן והסכמי בלעדיות כדי לגבות מחירים מופקעים על ויטמינים ותרופות ללא מרשם. נפעל באמצעות הצוות שהוקם, לרבות הרשות להגבלים עסקיים והרשות להגנת הצרכן, על מנת להוריד את המחירים בישראל ולהפסיק לנצל את הצרכן הישראלי גם בתחום התרופות ללא מרשם."
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן: "פועלים למען הציבור ולמען יוקר המחיה גם בתחום התרופות ללא מרשם. המטופלים זכאים למחירים נמוכים יותר, דבר שיעזור לכולם. אני בטוח שבמהרה נראה תוצאות אפקטיביות."
על פי נתוני משרד הבריאות קיים פער בין מחירים המקסימאליים המותרים של תרופות ללא מרשם בישראל המפורסמים אחת לשנה על ידי משרד הבריאות אל מול המחירים בפועל במדינות נבחרות. החלטנו לבחון ולהתמודד עם הוגיה כדי להבטיח נגישות של אזרחים לתרופות ללא מרשם שונות.
לאורך השנים פעל משרד הבריאות להרחבת מגוון התרופות ללא מרשם והגברת התחרות דבר שהוביל לירידה משמעותית במחירי התרופות ללא מרשם.
אך עדיין בחלק מתרופות המרשם עולה כי קיים פער משמעותי במחירים המקסימאליים המפוקחים בין תרופות זהות של חברות שונות ופערים בין המחירים בפועל של אותן תרופות- דבר אשר יכול לייצר עיוותים כלכליים ובעיה בנגישות האזרחים לתרופות.
מספר צעדים שנקט משרד הכלכלה והתעשייה להורדת יוקר המחיה:
• ב-01/07/2018 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם - חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.
• הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים - ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.
• צו שקיפות מחירים - חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.
• הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול - הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
החוק לקידום תחרות למול יבואנים בלעדיים – חוק המסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים, להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל, וכן למנוע את תופעת הגיאו בלוקינג.