תחזית מזג האויר 25-10-2020:  טבריה  33-19  ירושלים  28-19  ים המלח 33-25  מצפה רמון  27-18   צפת  27-19   חיפה  31-21   תל אביב  29-20  באר שבע  30-18   אילת  33-22 
    ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות  
1
 בארץ ובעולם     בריאות ונפש    |    התנדבות-קהילה   |    חוק ומשפט     |   ספורט נכים-פאראלימפי   |    רפואה משלימה    |   תזונה נכונה    |   חיפוש
1
שימוש בתקשורת תומכת חלופית (PECS)


מערכת, 07/02/2018, צילום: ויקיפדיה

 
 
למידה של תקשורת חליפית על ידי תמונות נפוצה בקרב ילדים על הספקטרום, ולשיטה זו מספר יתרונות מובהקים. השימוש בתקשורת חליפית של תמונות אינה דורשת מהסביבה להכיר שפות שונות כגון שפת סימנים. ילד שלומד ומצליח להשתמש בתקשורת חליפית על ידי תמונות יכול ליישם תקשורת זו במגוון של סביבות ועם אנשים רבים. מערכת של תקשורת חליפית הינה זולה, קומפקטית וניתנת להעברה בקלות ממקום למקום. בנוסף, מחקרים ומאמרים רבים בדקו את יעילות השימוש ותהליכי הלמידה של תקשורת זו. מחקרים מראים כי ניתן ללמד את השימוש בתקשורת החליפית בצורה מהירה ובכך להקנות לילד את האפשרות לתקשר עם סביבתו ומחקרים נוספים הראו כי השימוש בתקשורת חליפית של תמונות מגבירה תקשורת מילולית ספונטאנית אצל ילדים בעלי תקשורת מילולית מוגבלת. ישנם מרכיבים שונים בתהליך הלמידה של מערכת תקשורת זו, אשר מסייעים להתפתחות של שפה דבורה. מרכיבים אלו כוללים חיזוקים משמעותיים עבור הילד, סיועים מושהים והעברה של שליטת הגירוי מאנשים אשר נמצאים בסביבת הילד לתמונות (Charlop-Christy et al. 2002).

אחד העקרונות של ניתוח התנהגות יישומי הינו למידה של התנהגויות אשר מגבירות ומשפרות את רמת החיים של אנשים באשר הם. ההתנהגויות אשר נבחרות להגברה (או הפחתה) צריכות להיות חשובות לאדם מבחינה חברתית (Cooper 2006). היכולת לתקשר עם הסביבה בצורה פונקציונאלית בהחלט מהווה נקודה חשובה לרציונאל שבבחירת התנהגות זו להגברה.

שלבי הלמידה

על פי בונדי ופרוסט (2001) ישנם שישה שלבים ללמידה של שימוש בתקשורת חליפית של תמונות. להלן תמצית של כל אחד מן השלבים:

שלב ראשון: כיצד לתקשר?

בשלב הראשון הילד לומד ליצור תקשורת עם אנשים בסביבתו ללא שימוש במילים ושפה וורבלית. הילד לומד להתקרב לאדם נוסף, להושיט יד ולהחליף תמונה עבור פריט רצוי (פריט מחזק עבור הילד). שלב זה מקביל להתנהגות של ילדים בהתפתחות תקינה בגילאים 6-9 חודשים, אשר מפתחים אינטראקציות שונות עם אנשים בסביבתם, ומקבלים מחזקים בצורה של צחוק, חיוך, נתינה של חפץ וכדומה. בשלב זה של הלמידה אין חשיבות לתמונה עצמה ואין צורך להבחין בין תמונות שונות.

השותף לתקשורת צריך לשים לב לא לסייע לילד על ידי הושטת יד לפני שהילד מרים את התמונה על מנת להקנות לילד את האחריות על התקשורת ולא "לגנוב" לו אותה.

תהליך הלמידה של השלב הראשון לוקח פרק זמן קצר עד שהילד לומד לבד להחליף תמונה במחזק. חוזרים על שלב זה לאורך היום, משתמשים במחזקים שונים ומטפלים שונים על מנת להכליל את ההתנהגות לחפצים ומטפלים שונים.

הקריטריון להצלחה בשלב זה הינו כאשר הילד רואה חפץ רצוי הוא ירים תמונה, יושיט יד אל מישהו שבסביבתו וישחרר את התמונה על מנת לקבל את המחזק.

לרשימת אפליקציות המותאמות לילדים עם צרכים מיוחדים לחץ כאן

השלב השני: מרחק והתמדה

בשלב זה הילד לומד להתמיד לגבי ניסיונות התקשורת, גם כאשר הוא נתקל במכשולים או שינויים בסביבה. כמו כן בשלב זה מבצעים הדהייה מוחלטת של הסיועים השונים אשר מרמזים לילד מתי לבצע את התנהגות התקשורת. כאן הוא צריך להגיב לבד באופן עצמאי.

בשלב זה הילד ילמד כיצד לתת את התמונה בצורה עקבית גם כאשר השותף לתקשורת אינו מסתכל על הילד או כאשר הגב מופנה אל הילד. ילדים בהתפתחות תקינה משתמשים בעוצמת הקול שלהם כאשר הניסיונות הראשונים שלהם לתקשורת אינם נענים. לילדים אשר משתמשים ב-PECS אין תמיד יכולת וורבלית, ולכן יש ללמד אותם להמשיך לנסות לתקשר על ידי שיטות אחרות.

במהלך שלב זה התמונות איתם הילד מתקשר לא תמיד יהיו מולו כאשר הוא צריך אותם. הילד ילמד להביא את התמונה כאשר הוא צריך לתקשר.

השלב השלישי: אבחנה בין סימנים

השלב הבא הינו לימוד של אבחנה בין תמונות שונות. תכניות התערבות להגברת תקשורת מתחילות את שלב ההבחנה בהתאמה של תמונה לדוגמא (match to sample). הבחנה זו מתחילה בכך שהילד מתאים חפץ עם חפץ, חפץ לתמונה, תמונה לחפץ והלאה. על פי פרוטוקול ה-PECS, תהליך ההבחנה (picture learning) מתרחש בתוך המצב התקשורתי הקיים ואינם תלוי בהתנהגויות התאמה שכבר נרכשו.

אימון להבחנה מתחיל בהצגת שלל תמונות לילד ולמידה כי החלפת תמונה מסוימת מקבלת תוצאה מסוימת. טעות נפוצה הינה בחירה של שתי תמונות אשר מחזקות את הילד בצורה שווה. במצב כזה, כאשר הילד בוחר תמונה, אנחנו לא יכולים להיות בטוחים איזה פריט הילד באמת רוצה. אם שני הפריטים רצויים באותה מידה, אזי נתינת כל אחד מהתמונות שווה לאותו רמה של חיזוק.

לכן, בתחילת שלב זה יש צורך להשתמש בפריטים בעלי עוצמת חיזוק שונים בצורה משמעותית. כאשר הילד נותן את התמונה של החפץ המחזק, המטפל ייתן לו אותו יחד עם חיזוק מילולי. אם הילד בוחר את התמונה של החפץ הלא רצוי, המטפל ייתן לילד את החפץ הנבחר. כאשר הילד מגיב שלילית לגבי קבלה של החפץ הלא רצוי יש להשתמש בפרוצדורה של תיקון טעות (בעצם לא ממש רצית את זה ובכל זאת בחרת...):

א) הדגמה של ההתנהגות הנכונה (הצבעה, נגיעה בתמונה הנכונה).
ב) סיוע לבחירת התמונה הנכונה, אך נתינת חיזוק מילולי (שבח) ולא את החפץ הנבחר כחיזוק.
ג) מעבר למיומנות שנרכשה (הסחה).
ד) חזרה על אפשרות לבחירה וחיזוק על ידי נתינת החפץ המועדף שנבחר.

כאשר יש הצלחה בשלב זה, יש צורך לסדר את התמונות כך שהמחזקים יהיו ברמות דומות. כאשר מופיעות שתי תמונות של חפצים בעלי מחזק דומה מתרחשת דילמה אצל הילד. יש סיכוי שהילד יחליף תמונה אחת כאשר הוא באמת רוצה את החפץ השני. אך מכיוון ששני החפצים רצויים באותה מידה, הילד לא יתאכזב מקבלה של חפץ אחר.

יש צורך ליישם בדיקת התאמה בין רצון הילד לבין התמונות שהוא בוחר כאשר רמת החיזוק של התמונות דומה מאוד. כך ניתן לדעת האם יש קשר בין התמונה שנבחרה לבין רצון הילד.

שלב 4: שימוש במשפטים

בשלב זה מיומנות התקשורת שנלמדת הינה לומר תגובה/הערה (commenting).

ילדים בהתפתחות תקינה רוכשים מיומנות של לומר הערות במקביל להתפתחות של מיומנות שפה. ילדים בהתפתחות תקינה שמשתמשים במילה אחת (שאינם מחברים מילים למשפטים) מעידים לפי טון הקול שלהם וג'סטות שונות, האם הם מעירים הערה או מבקשים בקשה.

מכיוון שילדים אשר משתמשים ב-PECS אינם מדברים, אין באפשרותם להשתמש ברמזים של טון דיבור. בנוסף, הרבה מהם אינם מפתחים יכולת הצבעה והושטה. לכן, כהכנה ללמידה של משפטים יש צורך ללמד אלטרנטיבות אשר יאפשרו לילד לתקשר האם הוא מתכוון לבקשה או הערה.

ילדים שמשתמשים ב-PECS לומדים לתקשר הערה או בקשה על ידי צמדי מילים בתחילת המשפט. לדוגמא "אני רוצה" לבקשה, "אני רואה" ו"אני שומע" להערה. מכיוון שלבקשה יש תוצאה יותר מחזקת, ולכן יש יותר מוטיבציה להשתמש בה, השלב הרביעי מתחיל בלמידת הילד להשתמש במתחילי משפט (sentence starter) של בקשה.

בשלב זה נעשה חיבור בין תמונה של המילים "אני רוצה" לבין תמונה של החפץ הרצוי ושימוש בשורת משפט. כאשר הילד מחליף את שורת המשפט עם התמונות הוא מקבל את החפץ המבוקש.

שלב 5: תשובה לשאלה ישירה

שלב זה ממשיך להתבסס על מיומנויות שנלמדו, תוך כדי למידה של פונקציות חדשות. חלק מהילדים בספקטרום האוטיסטי, אינם מביעים רגישות כלפי תוצאות חברתיות בסביבתם. לכן, תהליך הלמידה של הערות ספונטאניות הינו קשה. בונדי, ראיין והייס (1991) מצאו כי יותר יעיל ללמד הערות בהתחלה כתגובה לשאלות פשוטות (מה אתה רואה?). שלב זה מתרכז בללמד את הילד לענות על שאלה אשר קשורה לבקשה. התוצאה הקשורה להתנהגות זו הינה המשך הגישה לחפצים רצויים. ילדים בשלב זה לומדים לענות על השאלה "מה אתה רוצה?".
שלב זה נלמד על ידי שימוש בפרוצדורה של סיוע מושהה (Delayed Prompting Procedure). השאלה מוצמדת עם נתינה של סיוע אשר יבטיח הצלחה. בתחילה השאלה יחד עם הסיוע מוצגים בו זמנית, ולאחר זמן מה מוכנס השהייה בין השאלה "מה אתה רוצה?" לבין הסיוע שניתן בצורה של הצבעה כלפי התמונה "אני רוצה".

שלב 6: הערות

בשלב זה הילד רכש את היכולת לתקשר עם מגוון רב של אנשים על מנת לבקש פריט מסוים בצורה ספונטאנית על ידי שימוש בתמונה "אני רוצה" ולאחריו התמונה של הפריט הרצוי. כמו כן הילד יודע לענות על השאלה "מה אתה רוצה?". בשלב זה אוצר המילים של הילד בנוי ממגוון רב של תמונות אשר מייצגות פריטים ופעילויות שונות של הילד.

בשלב זה מוסיפים תמונה המייצגת תחילה של משפט הערה כגון "אני רואה" ומתחילים תהליך של למידה בעזרתם של חפצים מעניינים ומפתיעים. משתמשים בפרוצדורת סיוע מושהה (Delayed Prompting) לשאלה "מה אתה רואה?" כפי שנעשה בשלב החמישי. מכיוון שהילד רכש את המיומנות של לבנות משפט עם המילה "אני רוצה", ישנה סבירות גבוהה שהוא ירכיב משפט עם תמונת "אני רואה" ע פי הבקשה. יש צורך לחזק רק על ידי מחזק חברתי מילולי ("כן, אני גם רואה מכונית!") להבדיל מלתת גישה לחפץ. הבדל דיפרנציאלי זה מלמד את הילד את ההבדל בין להעיר הערה לבין לבקש פריט.

נקודה חשובה בשלב זה הינו למידת הילד לענות בצורה דיפרנציאלית בין השאלות "מה אתה רואה?" ל"מה אתה רוצה?" על ידי שימוש נכון בתמונות המייצגות "אני רואה" ו"אני רוצה". במהלך האימון יש צורך ליצור מצבים שבהם הילד יוכל בצורה ספונטאנית לשמר את ההתנהגות.

על מנת לפתח הערות ספונטאניות, שלב זה צריך להתחיל בשחזור מצבים שבהם ילדים בהתפתחות תקינה מתקשרים. מצבים מפתיעים או מצבים שבהם יש הפרה של ציפיות הילד מביאות לתגובות והערות אצל ילדים עם התפתחות תקינה. ניתן ליצור הזדמנויות כאלו במסגרת של שיעורים ומצבים במשך היום. במהלך מצבים אלו המטפל יכול להדהות את השאלות (מה אתה רואה?) כך שהמצב עצמו יגרום להתנהגות התקשורת. ניתן להציג סוגים נוספים של שאלות ותמונות מתאימות לדוגמא "מה זה?", "מה אתה שומע?", "מה יש לך?" וכדומה.

לרשימת אפליקציות המותאמות לילדים עם צרכים מיוחדים לחץ כאן
.


 


 
1
    גולשים באתר 135,335    
 
   חדשות ועדכונים 24/7  
1
 
1
גלידות נסטלה מבקשת לעדכן את הציבור כי בעקבות תלונות צרכנים נמצא כי בשלגון גומיגם, המסומן כעשוי להכיל חלב, נמצאו בפועל מוצקי חלב בכמות מועטה. מדובר בשלגון גומיגם, גלידות נסטלה, 90 גרם, מאצווה מספר Lo0259 (מהשעה 18:00), Lo260, Lo266,Lo266A בעלת תאריכי תפוגה 15/03/22, 16/03/22, 22/03/22 "

התקבלה הודעה תן חיובי לכלבת שנתפס בקיבוץ שדה נחמיה, בגליל העליון. לא ידוע על בני אדם שנחשפו לו. אנו מבקשים מכל מי שהיה במגע או שבעלי החיים שברשותו באו במגע באזור האירוע עם בעל החיים הנגוע או בעל חיים משוטט, בין התאריכים 7.10.2020 עד 21.10.2020 כולל, לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות בצפת, טלפון 04-6994257, 04-6994200, או ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו, לשם שקילת הצורך למתן טיפול מונע להם.

דוברות מד"א : בשעה 09:02 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על רוכב אופנוע שנפצע במהלך רכיבה בשטח סמוך לצומת מבוא מודיעים. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח שערי צדק גבר כבן 35 במצב בינוני עם חבלות בגפיים. נדב

 
 
 
     כניסה לאינדקס המרכזי      
 
פייסבוק   צור קשר   אודות
 
  פרסום באינדקס ובאתר החדשות  
 
פרשת השבוע
מפי הבחור ינון דהן היו'
שבת קודש פרשת נח ו' מרחשון התשפ"א
1
 בשיתוף יש לי מותק של תסמותק 
 
 

האינדקס המרכזי
18,930 בעלי עסקים ונותני שירות

1
 
אבחון וטיפול אלטרנטיבי 843
   
אביזרי חבישה 12
   
אביזרי שיקום 36
   
אוסטיאופתיה 33
   
אופטומטריסטים 634
   
אופטיקאים 529
   
אחיות פרטיות 145
   
אירידיולוגיה 20
   
אמבולנס פרטי 142
   
ארומתרפיה 24
   
ביופידבק 17
   
בית לחיים 4
   
בית אבות דיור מוגן 502
   
בתי הבראה והחלמה 13
   
בתי חולים 81
   
בתי חולים לבריאות הנפש 21
   
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
   
בתי טבע 158
   
בתי מרקחת 819
   
גוף ונפש 423
   
דיאטנים 537
   
הומאופתיה 280
   
הידרותרפיה 51
   
הילינג 266
   
היפנוזה 18
   
הסעות נכים 27
   
השמת עובדים זרים 65
   
ויטמינים 10
   
חיתולים למבוגרים 66
   
טווינא 23
   
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
   
טיפול באמצעות בעלי חיים 43
   
טיפול בעזרת יצירה והבעה 384
   
טיפול בהפרעות זיכרון 7
   
טיפול בהפרעות שינה 17
   
טיפול באמצעות ציורי ילדים 2
   
יועצי תזונה 70
   
כירופרקטיקה 109
   
כירורגיה של היד 28
   
מגנטותרפיה 7
   
מדיטציות 48
   
מוצרים אורטופדיים 295
   
מוקדי עזרה ראשונה 103
   
מכונים רפואיים 526
   
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
   
מנגנוני נכים לרכב 16
   
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
   
נטורופתיה 235
   
נעליים אורטופדיות 84
   
עורכי דין ביטוח 1043
   
עורכי דין ביטוח לאומי 1218
   
עורכי דין דיני נזיקין 4182
   
עורכי דין רשלנות רפואית 462
   
פודיאטרים 33
   
פיזיותרפיה 381
   
פיזיותרפיה התפתחותית 16
   
פילאטיס 167
   
פלדנקרייז 139
   
פסיכוגריאטריה 2
   
פסיכולוגיה התפתחותית 31
   
פסיכולוגיה שיקומית 39
   
פסיכותרפיה 633
   
פרחי באך 42
   
ציוד ואביזרים לנכים 49
   
קינסיולוגיה 25
   
קלינאי תקשורת 260
   
רולפינג 8
   
רכב חשמלי וקלנועיות 46
   
רכיבה טיפולית 38
   
רפואה סינית 403
   
רפלקסולוגיה 434
   
שיאצו 180
   
שיטת אלבאום 17
   
שיטת אלכסנדר 79
   
שיטת פאולה 31
   
שיקום נכים ונפגעים 165
   
שירותי סיעוד 556
   
תזונה ודיאטות טבעיות 98
   
תרפיה במוסיקה 29
   

אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח
עורכי דין - ביטוח לאומי עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה
פיזיותרפיה התפתחותית פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה שיקומית פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה
קלינאי תקשורת רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית
רפלקסולוגיה שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה
שיקום נכים ונפגעים שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה  
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

                     
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים
                     
פקס: 153-54-7126459 דוא"ל: lelo.hagbala@gmail.com כתובת: אליהו בן חור 14 באר שבע הצהרת נגישות

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר הפעלתו של האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתך מהשימוש בו, יתכן וייעשה שימוש בכלי מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, אנו כאן ב-באתר "חדשות הבריאות" נדרשים לאישורך והסכמתך | היה ואם אין רצונך להתיר השימוש בכלים אלו, הנך נדרש/ת להפסיק באופן מיידי שהייתך-שימושך באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ובקשה ניתן לפנות באמצעות
  צור קשר  שבאתר   |   מדיניות פרטיות 


© כל הזכויות שמורות ל: חדשות הבריאות
לייבסיטי - בניית אתרים