אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - בית ליאור 15-10-2018
אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות   
                   
מבזקים
 
  חיפוש   פייסבוק   כניסת כותבים   צור קשר
                   
אוכל ותזונה  |  בריאות ונפש  |   בארץ  |   התנדבות - קהילה  |  חוק ומשפט   |  ספורט פראלימפי  |  רפואה משלימה   |  עמותות וארגונים  | >>  כניסה לאינדקס  <<
 
התמודדות עם בעיות שינה בקרב ילדים על רצף האוטיזם

הפרעות בשינה מופיעות אצל ילדים על רצף האוטיזם בשכיחות של 44%-83%, ביחס לשכיחות של 1%-6% בכלל אוכלוסיית הילדים. כיצד נראית בעיית שינה, מהם התסמינים, מי נמצא בקבוצת סיכון, והחשוב מכל - כיצד ניתן לטפל ולסייע לילד ולמשפחתו?


מערכת, 15/10/2018, צילום: Pexels



 
 
 מהן הפרעות בשינה?
 
ילדים על רצף האוטיזם מתאפיינים בקשיים תקשורתיים חברתיים והתנהגותיים אבל לא רק. ככל שהמחקר מתקדם והמעקב אחרי ילדים, מתבגרים ובוגרים מתאפשר, מתחילים להתגבש מאפיינים שכיחים אשר מזוהים עם ילדים על הרצף ואנחנו יכולים למצוא אותם בקרב חלק מהמאובחנים.

הפרעות בשינה הם אחד מהמאפיינים האלו. הפרעות בשינה מופיעות אצל ילדים על רצף האוטיזם בשכיחות של 44%-83%, ביחס לשכיחות של 1%-6% בכלל אוכלוסיית הילדים.

הפרעות בשינה עשויות לבוא לידי ביטוי בקושי בהירדמות או הירדמות בשעה מאוחרת מאוד ביחס לגילו של הילד, יקיצות מרובות לאורך הלילה והישארות בזמן עירות בכל יקיצה כזו למשך זמן ארוך מעבר לדקות בודדות, יקיצה מוקדמת בבוקר או לפנות בוקר ועייפות במהלך היום, כל אלו מקשים באופן משמעותי על איכות חייהם של הילדים ובני משפחותיהם ובאופן עקיף גם על ההתקדמות שלהם ומימוש הפוטנציאל שלהם במסגרת הטיפול שהם מקבלים. הפרעות בשינה בילדים עם צרכים מיוחדים עלולות, כמו אצל כל אדם, לגרום או להחמיר קשיים קוגניטיביים ובעיות התנהגות. שנית, ובמיוחד בילדים עם צרכים מיוחדים, במרבית המקרים כאשר הם ערים בלילה הם מצריכים נוכחות מבוגר איתם והשגחה, דבר המקשה מאוד על תפקוד המבוגרים האחראים עליהם ביום שלמחרת.

למה מתפתחות הפרעות בשינה?

כמו בכל תחום מחקר הנוגע לרצף האוטיזם, גם בימנו רב הנסתר על הגלוי ורבות ההשערות על הממצאים. יש שיאמרו כי הפרעות בשינה הינן פועל יוצא של נוירולוגיה שונה, יש שיאמרו כי אלו פועל יוצא של הפרשה כימית שונה, הפרשה בלתי סדירה של הורמון השינה – מלטונין שנמצא אצל כל אחד מאיתנו ומשתחרר בעת הירדמות, ויש שיאמרו כי מדובר על וריאציה של בעיית התנהגות שהסלימה ולא טופלה כראוי. אולי אף שילוב של כמה סיבות יחד. כך או כך, יש לנסות ולהתמודד עם הפרעות השינה ולשאוף ליציבות בהרגלי השינה לאורך זמן, לטובתו של הילד ומשפחתו.

איך מטפלים בהפרעות בשינה?

קודם כל אוספים מידעבניתוח התנהגות יישומי השלב הראשון של כמעט כל התערבות הוא איסוף נתונים. נרצה להבין ולדעת מה היקף ומאפייני הפרעות השינה. נקח דף ועט ונתחיל לרשום בכל יום: מתי ישן בצהריים אם נוהג לישון? כמה זמן ישן ומתי קם? האם זו הייתה יקיצה טבעית? מתי הלך לישון בערב? מה הייתה סביבת השינה ? (האם נרדם על הספה מול הטלויזיה, האם אבא מרדים אותו, האם צופה במסך בעת ההירדמות ועוד), אם היו יקיצות באילו שעות התרחשו? כמה זמן נשאר ער? מה עשו בני המשפחה בעת היקיצה? מי נשאר איתו ומה נעשה בזמן העירות (האם קיבל משהו לאכול או לשתות? האם צפה במסך, האם משחקים ביחד , מנסים להרדים חזרה ועוד), איך הקיץ בבוקר? האם באופן טבעי או שנזדקק לסיוע מהמבוגרים? מה היה מצר הרוח בבוקר בעת היקיצה? איך הייתה התנהלותו במהלך הבוקר? והלמידה או ההתנהלות בפעילות הראשונה במהלך היום? עוד נרצה לדעת מהם הרגלי השינה של שאר בני המשפחה (האם יש רעש ותנועה בבית עד שעה מאוחרת? האם חולק חדר עם אח גדול או תינוק? וכו), נרצה לדעת אם יש מאפיינים משפחתיים חשובים שנוגעים לנושא השינה כגון אמא אחות שיוצאת לעבודה בלילות.

מייצרים הרגלים נכוניםמתחילים בניתוח של המידע שנאסף בשלב הקודם ומשתדלים לייצר סדרה של הרגלים נכונים בנושא השינה. אין צורך במנתח התנהגות או איש מקצוע אחר שיאמר כי שינה בשעה מאוחרת מזיקה לבריאות או הירדמות מול מסך לא מעודדת הירדמות נכונה ועצמאית. ערכו בדק בית, הכינו רשימה של מאפיינים מזיקים בהרגלים הנוכחיים ולאט לאט התחילו לשנות את ההרגלים לכאלו בריאים יותר. אם יש צורך לשנות את הרגלי בני המשפחה, עשו זאת במקביל.

מהם הרגלים נכונים? ילדים צעירים צריכים לישון בקירוב 10 שעות בכל יממה, ילדים שכבר לא ישנים בצהריים ישנים את כל שעות השינה שלהם בלילה. לילדים עם הפרעות בשינה מומלץ לשקול ויתור על שנת הצהריים כדי להביא את הילדים עייפים יותר לשעת ההירדמות בערב. נסו להשכיב את הילדים בשעה מוקדמת אבל לא מוקדמת מדי, שיהיו עייפים וירדמו לבדם במיטה. ילדים רבים זקוקים לסיוע בשלב הזה ולכן באופן אישי צריכה להיות מותאמת תוכנית התערבות שתעזור לכם ההורים לעזור לילדים. זה אפשרי.

הרגלים נכונים כוללים טקס שינה ברור וקבוע. אהוב וחביב, הכולל את סדרת הפעולות הדרושה לכל אדם להתארגנות ערב (ארוחת ערב, מקלחת, סיפור ולמיטה) וכל הורה יכול לבחור לעצמו את סדרת הפעולות הרלוונטית אליו ואל האופי המשפחתי אך יותר מכל חשוב שהסדר ישמר. סדר לכל אדם ולילדים על הרצף במיוחד מאפשר קרקע יציבה, שגרה ברוכה שמגבירה את הסיכוי שהילד ישתף פעולה עם מה שצפוי לו ולו בשל העובדה שישנה חזרתיות בעשייה שמתחברת לדרך המחשבה של אנשים על רצף האוטיזם.

הרגלים נכונים כוללים חזרה למיטה בלילה כשיש יקיצה לא מתוכננת. גם אם קשה להירדם, באופן ברור חשוב לא לאפשר אוכל שתייה או כל פעילות מעוררת אחרת כגון משחק או מסך ולו כדי לשדר שעכשיו ישנים ולא משחקים. ביצירת הרגלים נכונים אנחנו לא רק משפרים את המצב אלא גם מונעים מהבעיה להסלים. ילדים שמקיצים באמצע הלילה ומגלים שנפרש בפניהם גן שעשועים שההורה מפעיל, ימשיכו להקיץ וליהנות מכך שוב ושוב לעומת ילדים שישתעממו ויקצרו את משך היקיצה.

מתייעצים עם רופא. מאחר ויתכן שישנו עניין רפואי ישנה חובה להתייעץ עם רופא, תחילה עם רופא ילדים, בהמשך עם נוירולוג ויש המגיעים גם למעבדה לחקר הפרעות בשינה שמאפשרות אבחנה מקיפה יותר. סביר שרופא יערוך בדיקות שלמרות שלעתים קשה לבצע אותן עם ילד מיוחד כגון בדיקת דם, הן חשובות כדי לראות את התמונה השלמה, אל תוותרו עליהן. עוד דבר שסביר שרופא יציע הוא תוסף הורמונלי שנקרא מלטונין. זהו תוסף הורמונלי שמאפשר איזון של ההורמון בגוף ומעודד תהליכי הירדמות נכונים. ההורמון המדובר בגופו של כל אחד מאיתנו פשוט "מוריד את המפסק הראשי" ומאותת לנו לעצום את העיניים ולהירדם. כשישנו חוסר בהורמון השינה ההירדמות מבוששת לבוא ואז כל פעולה שנעשה סביב הילד לא תעודד מספיק את הירדמותו, נדרשת עזרה מבפנים. מחקרים רבים מראים כי באופן מובהק ישנו חוסר בהפרשת הורמון השינה מלטונין בקרב ילדים על רצף האוטיזם וכי תוסף הורמונלי כזה יכול לאזן ולשפר באופן משמעותי את הרגלי השינה (הירדמות ומשך השינה) בלילה.

לסיכומו של דבר, ידע הוא כוח, לדעת שישנם ילדים רבים על רצף האוטיזם שחווים ומציגים הפרעות בשינה מהווה מקור כוח עבור ההורים. בעיקר בשל כך שמחלחלת ההבנה כי הבעיה ככל הנראה איננה באופי של הילד או בחינוך של ההורים. הורים רבים מדווחים כי יש בכך נחמה פרוטה. בנוסף, המדע מתקדם, המחקר מתפתח ולשמחתנו עם השנים נבחנים פתרונות ומוצגים כאפשרות ריאלית לבעיה של הפרעות בשינה. יש היום לא מעט כאלו ומומלץ לתת לכך הזדמנות וליישם, איכות החיים שלכם ושל ילדכם חשובה
.


 
 


 

האינדקס המרכזי
18,918 בעלי עסקים ונותני שירות

1
 
אבחון וטיפול אלטרנטיבי 843
   
אביזרי חבישה 12
   
אביזרי שיקום 36
   
אוסטיאופתיה 33
   
אופטומטריסטים 634
   
אופטיקאים 529
   
אחיות פרטיות 145
   
אירידיולוגיה 20
   
אמבולנס פרטי 142
   
ארומתרפיה 23
   
ביופידבק 17
   
בית לחיים 4
   
בית אבות דיור מוגן 502
   
בתי הבראה והחלמה 13
   
בתי חולים 81
   
בתי חולים לבריאות הנפש 21
   
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
   
בתי טבע 158
   
בתי מרקחת 819
   
גוף ונפש 422
   
דיאטנים 537
   
הומאופתיה 280
   
הידרותרפיה 51
   
הילינג 265
   
היפנוזה 18
   
הסעות נכים 27
   
השמת עובדים זרים 65
   
ויטמינים 10
   
חיתולים למבוגרים 66
   
טווינא 23
   
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
   
טיפול באמצעות בעלי חיים 43
   
טיפול בעזרת יצירה והבעה 384
   
טיפול בהפרעות זיכרון 7
   
טיפול בהפרעות שינה 16
   
טיפול באמצעות ציורי ילדים 2
   
יועצי תזונה 70
   
כירופרקטיקה 109
   
כירורגיה של היד 28
   
מגנטותרפיה 7
   
מדיטציות 48
   
מוצרים אורטופדיים 295
   
מוקדי עזרה ראשונה 103
   
מכונים רפואיים 526
   
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
   
מנגנוני נכים לרכב 16
   
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
   
נטורופתיה 235
   
נעליים אורטופדיות 84
   
עורכי דין ביטוח 1044
   
עורכי דין ביטוח לאומי 1217
   
עורכי דין דיני נזיקין 4182
   
עורכי דין רשלנות רפואית 462
   
פודיאטרים 33
   
פיזיותרפיה 381
   
פיזיותרפיה התפתחותית 16
   
פילאטיס 167
   
פלדנקרייז 139
   
פסיכוגריאטריה 2
   
פסיכולוגיה התפתחותית 31
   
פסיכולוגיה שיקומית 39
   
פסיכותרפיה 632
   
פרחי באך 41
   
ציוד ואביזרים לנכים 49
   
קינסיולוגיה 25
   
קלינאי תקשורת 260
   
רולפינג 8
   
רכב חשמלי וקלנועיות 46
   
רכיבה טיפולית 38
   
רפואה סינית 403
   
רפלקסולוגיה 433
   
שיאצו 180
   
שיטת אלבאום 17
   
שיטת אלכסנדר 79
   
שיטת פאולה 31
   
שיקום נכים ונפגעים 165
   
שירותי סיעוד 556
   
תזונה ודיאטות טבעיות 98
   
תרפיה במוסיקה 29
   


אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח
עורכי דין - ביטוח לאומי עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה
פיזיותרפיה התפתחותית פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה שיקומית פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה
קלינאי תקשורת רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית
רפלקסולוגיה שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה
שיקום נכים ונפגעים שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה  
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

                     
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים
                     
פקס: 153-54-7126459   דוא"ל: adigo.adigolan@gmail.com   כתובת: בן חור 14 באר שבע   הצהרת נגישות   רישום ניוזלטר   אודות ADIGO

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר לנו לפעול ולהפעיל את האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתכם מהשימוש בו, אנו עשויים להשתמש בכלי מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, על מנת שנוכל לעשות זאת, אנו נדרשים לאישורכם והסכמתכם | היה ואם אין רצונכם להתיר לנו להשתמש בכלים אלו, הנכם נדרשים להפסיק באופן מיידי שהייתכם-שימושכם באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ניתן לפנות אלי באמצעות צור הקשר שבאתר   |   מדיניות פרטיות 


© כל הזכויות שמורות ל: "עדיגו"- עדי גולן ADIGO-ADI GOLAN