Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

המדיטק והמרכז לאמנות דיגיטלית מציגים תערוכה חדשה: לך לך למדבר

מערכת, 11/07/2024, צילום: דניאל קיצ’לס ונעמי יואלי, ו-כנרת חיה מקס

תערוכה של קבוצת “סטודיו שיתופי” אשר נוצרה בעקבות שהות אמנים במרכז לאמנות דיגיטלית במשך שנתיים בהן פיתחו יצירה משותפת וחדשה

סטודיו שיתופי הוקם בשנת 2019 כפלטפורמה למחקר יצירה, שמאפשרת קיום קבוצתי ואישי של תהליכי עבודה בהשראה של חלל, פרוגרמה או זיכרון ביוגרפי תלוי מקום. הקבוצה רואה את הפעולה המשותפת ואת עקרון השיתופיות כקו מנחה ומגדיר את פעולתה וכעקרון רלוונטי לתקופה זו. היציאה מהסטודיו הפרטי מעלה לדיון את מקומם ותפקידם של אמנים עכשוויים כיוצרים עצמאיים, דמוקרטיזציה של תהליכי יצירה וביקורת, ומעל לכול את הצורך לנקוט עמדה ביחס למרחב שבין הפרטי והציבורי. היציאה מהמרחב האוטונומי, מהדימוי הרומנטי של האמן בסדנת העבודה אל מרחב פעולה שיתופי, מעורר תגובה למקום ולסיטואציה הבין-אישית. אמני סטודיו שיתופי מגיעים מתחומי אמנות שונים ובמנעד גילאים מגוון.

משנת 2022 מתארח סטודיו שיתופי במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון ומפתח פעולות ותגובות לחלל האולם במרכז. הפעולות נבנות הדדית כאשר אחד מגיב לאחרת וכן הלאה. חלק מהעבודות מתפתחות כיצירה משותפת וחלק כמצע להמשך השיחה. העבודה נוצרה במפגשים תקופתיים ומהלכים של שהייה רצופה של יממה במרכז.

אמני סטודיו שיתופי מגיבים לחלל הריק והמלא הסובב אותם באופן אינטואיטיבי. הנוכחות הממושכת במרכז לאמנות דיגיטלית בשכונת ג’סי כהן, על גבול האיילון, יצר עיסוק בסביבה האורבנית ובחוויה מדומיינת של מדבר בתוככי העיר, של קצוות העיר והמפגש שלהן עם סביבות אחרות. השהות הפרטית והקבוצתית בסביבה לא מוכרת חוללה התבוננות ותגובה מתפתחת לאורך זמן. החוויה העירונית מתגלה כחוויה של שיטוט ויצירת שפה חדשה של נוכחות ארעית, הזדמנות למקום ולסביבה הנחשפת במפגש הבלתי אמצעי שלה. הזהות של הפרטים והקבוצה מתגלים דרך השהות הפיזית והמפגש עם המבנים והאדמה, עם ההיסטוריה הלוקאלית והלאומית והאפשרות של הפעולה המשותפת עצמה.

התערוכה מתקיימת בתמיכת מפעל הפיס.

בין העבודות המוצגות בתערוכה:
ג’וזף שפרינצק – הוראות הפעלה: איך להפוך לאבא (עבודת סאונד), 2024

יצירה קולית שמבוססת על סיפורים ואירועים אישיים שכתובים בצורת “הוראות הפעלה”. ההוראות שנאמרות בגוף שני הופכות את המאזין לדמות ראשית בעלילה, ואת התרחשויות החד פעמיות והשרירותיות להכרחיות, למעין פרטיטורה שניתנת לשכפול ולשחזור.

היצירה בנויה משני חלקים שמבוססים על שני טקסטים שעסוקים באבהות. הטקסט הראשון הוא הסיפור המקראי של ביקור המלאכים באוהל אברהם שהוא סיפור ראשיתה של שושלת בני ישראל. הסיפור מתרחש במרחב הלימינלי של אוהל במדבר, ורובו הוראות לאירוח שלושת המלאכים שמבשרים לו על הולדת בנו בגיל מבוגר. הקול הדובר הוא מקהלה של קולות האמן, שמייצגת את המספר המקראי ואולי גם את הצאצאים הישראלים. הטקסט השני מביא נקודת מבט של אב אומנה לילדה חסרת מעמד, שאומר הוראות שניתנו לו כביכול על ידי בתו. ההוראות האינטימיות, שממוקמות בבית עירוני עכשווי, משקפות הורות מורכבת ושבירה שעומדת בניגוד ל”נחלת האבות” של סיפור אברהם, ואין בה בעלות, זכות מולדת והורשה ביולוגית.

נעמי יואלי ודניאל קיצ’לס – קומו ונעלה, 2004 – וידיאו 2 ערוצים, 06:49

חומר הגלם לעבודה הוא מסמך ארכיוני אילם המתעד טקס ביכורים של בתי הספר בתל אביב שנערך באצטדיון המכביה ב- 1935. בטקס המתועד, השימוש בסימבוליקה ובריטואלים טקסיים עבריים קדומים מתקיים ברמת התפאורה, על ידי מבנה מונומנטאלי, “המקדש”, ועל ידי סדרת פעולות טקסיות המתחקות אחרי הריטואלים הקדומים: העלייה לרגל למקדש בירושלים, הבאת הביכורים, התקיעה של הלויים בחצוצרות, הגלימות, נשיאת ארון הקודש.

העריכה המחודשת מתבוננת בטקס במבט מרוחק בניסיון לזקק את הפעולה הטקסית מתוך סביבתה ומותחת 30 שניות מתועדות על פני כמה דקות. באופן זה הפעולות הסמליות הופכות למונומנטאליות עוד יותר מאשר במקור, ומעלות את החול לקודש. הטקס נתפס כפעולה מקודשת הנערכת לעיניו ולמולו של “השומר”, או “הצופה”, הממוקם בראש מגדל.

הדס עפרת – שורש, 2023

כפיתה עצמית של האמן לשורש שנעקר מתחת לרצפת האולם במרכז לאמנות דיגיטלית. פרפורמנס שבוצע במסגרת שהות אמן של סטודיו שיתופי.  צילום: יובל יאירי. הדפס דיו פיגמנטי על נייר ארכיון, 185240X ס”מ.

הדס עפרת – טביעת רגל, 2022

כפות רגלי האמן יצוקות בצק (קמח, ג’לטין, זרעים וקש). הן הוטמנו באדמת טרשים במדבר ונאכלו חלקית על-ידי מכרסמים מתוך כוונה שלא להשאיר טביעת רגל אקולוגית. צילום: טל חרס. הדפס דיו על שולחן אור, 154X74 ס”מ.

סטודיו שיתופי – היינו כאן, 2024. וידאו

עבודת הוידאו המשותפת של סטודיו שיתופי מתרחשת בחצר המרכז לאמנות דיגיטלית. בשעת לילה, רכב עטוף נייר לבן ואור בוקע מתוכו כמו מתוך אהיל. הרכב נוסע לאיטו ומגשש את דרכו בחשיכה בחצר. הרכב עיוור, ממתקדם תוך שהוא נענה להוראות שמושמעות באמצעות מגפון ומנוסחות בלשון נקבה, מכוונות לרכב ולא לנהג: “הזניחי את עצמך עד שכולם יברחו ממך. עכשיו חזק שמאלה. תמשיכי כך כל הזמן. לא. עצרי! הגדילי את עצמך. הפכי לרוח. התחבאי בחושך. התחבאי עד שכולם ישכחו אותך”.

הרכב עוזב את הרחבה המרוצפת אל שטח מעושב, ועוצר בחזית מכולה שמוצבת בקצה החצר. הדלתות נפתחות מתוך מעטפת הנייר שנקרעת. ארבע דמויות אלמוניות יוצאות מהרכב, עטויות מכף רגל עד צוואר בסרבלים המשמשים לבידוד הגוף במצבי חירום. הרושם הכללי הוא מופע של יצורים זרים. אורות הרכב ממשיכים להבהב, הדלתות נותרות פתוחות. קרעי הנייר נראים בחשיכה כפח מקומט של רכב אחרי תאונה. הדמויות פוסעות לעבר המכולה, הן מתיזות על המכולה את הכתובת “היינו כאן”.

רעיון וכתיבת תסריט: הדס עפרת, הילה פלשקס

עריכה: הילה פלשקס

צילום: גוני ריסקין

כתיבה וביצוע טקסט: ג׳וזף שפרינצק

פס קול: דן קרגר

הקלטת גדר: גיא שרף

משתתפים: נעמי יואלי, טליה קנין, כנרת חיה מקס, הדס עפרת, ג׳וזף שפרינצק, הילה פלשקס, דניאל קיצ׳לס

שעות פתיחה:
ימי ג’ 20:00-16:00, ד’ 18:00-14:00, ה’ 18:00-14:00, שבת 15:00-11:00.

המרכז לאמנות דיגיטלית – האמוראים 4 חולון, 03-5568792.
www.cda.org.il

אודות המרכז לאמנות דיגיטלית חולון:

המרכז לאמנות דיגיטלית נוסד בשנת 2001 בחולון. המרכז הינו אחד מגופי המדיטק והוא פועל בשכונת ג’סי כהן. הוא יוצר נקודות מגע והשקה בין אמנות, חברה, מחקר וטכנולוגיה ומפתח סביבות רב תחומיות,
מציג תערוכות נושא של אמנות ישראלית ובינלאומית עכשווית, יוצר פרויקטים ממושכים עם קהילות מקומיות ויוצרים, וכולל פלטפורמות שונות דוגמת ארכיון וידאו ארט ואמנות ציבורית,
רדיו חלאס לסאונד ומוסיקה ניסיונית, מעבדת מקס לייצור באמצעים דיגיטליים ואנלוגיים, כתב העת מארב, חדר מוזיקה, בית דפוס ועוד.

 

צילום: כנרת חיה מקס

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

במרפאת אורתופדית ילדים אנו מטפלים במגוון בעיות אורתופדיות אקוטיות, מולדות או התפתחותיות וכן במחלות בעלות מרכיבים הקשורים למערכת השריר, השלד ומערכת העצבים

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

הלבלב שוכן במעמקי חלל הבטן ומיקומו המדויק עשוי להשתנות מאדם לאדם. עובדה זו, לצד המחסור בסמנים ביולוגיים ובשיטות דימות רגישות מספיק, הן הסיבות לכך שגידולים סרטניים בלבלב

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

“מטר על מטר” נוסד ב-2008 בהשראת האמונה שבשירה טמון כוח אישי וחברתי גואל. עוצמה זו באה לידי ביטוי בין השאר הודות לתביעה עמוקה מהשירה להפוך את המטר על מטר שלנו למרחב

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

שנה לאחר מותה הטראגי של הדוגמנית קארין באומן ז”ל, בגיל 35 בלבד, הגישה אמה, יהודית באומן-תבורי, קובלנה למשרד הבריאות, בדרישה להורות על פתיחה בחקירה נגד המרכז הרפואי

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

תערוכה של קבוצת “סטודיו שיתופי” אשר נוצרה בעקבות שהות אמנים במרכז לאמנות דיגיטלית במשך שנתיים בהן פיתחו יצירה משותפת וחדשה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

פרוייקטים חדשניים של יזמות וחדשנות ברפואה במסגרת”חממת דיסקונט ליזמות וחדשנות” בסורוקה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

“אאוטסיידרית: ניחוחות של תקווה” מאת אלמה סול בהוצאת ספרי ניב, הוא רומן מרגש שמציג את סיפור חייה של אלמה כאאוטסיידרית מבחינה תרבותית ומסורתית בעלת אופי ואופק מחשבה שונה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

לצד המשך המלחמה ובתקווה לשובם של החטופים, החל החופש הגדול ואתו מאות אלפי ילדים שישתתפו באירועים, טיולים וקייטנות שחלקם יערכו בשמש. לרגל החופשה הארוכה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

מרכזי חוסן בצפון (יישובי גליל מזרחי וגליל מערבי): עברית – 04-6900603 ערבית – 04-7702649 רוסית – 04-7702650 אנגלית – 04-7702651

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

מחוות ליהודה עמיחי, דוד אבידן, יונה וולך, א”ב יהושע, חזי לסקלי, דן מירון, ק.צטניק, יואל הופמן, אהרן שבתאי, שמעון אדף ומירון ח. איזקסון

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

הורי העובר, יפוצו על ידי רמב”ם בסכום כולל בסך 850 אלף שקלים. את ההורים ייצגה עו”ד טלי טרייבנד העוסקת בתביעות רשלנות רפואית

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

תל-חי כיתות אמן בינלאומיות לפסנתר לשנת 2024 בניהולו המוסיקלי של פרופ’ עמנואל קרסובסקי יתקיימו השנה בתאריכים 4-16 באוגוסט בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, ע”ש לין ותד אריסון

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

“כרמל הוא בי”ח נמרץ ומתחדש עם מרכזי מצוינות מובילים ועם צוות שיש לו ברק עיניים. כרמל ימשיך להתפתח לקראת המעבר לביה”ח החדש בק.אתא תוך פיתוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות הובלה

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

האירוע כולל מופע סוחף בין כרמי המשק הכולל קטעים מרפרטואר הלהקה ובמהלכו יזמינו את הקהל להצטרף ולרקוד איתם

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

ארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים בישראל: “התוצאות הגלובליות מצביעות על מגמה שאנחנו רואים גם כאן בארץ”

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

כללית מחוז צפון מרחיבה את שירותיה הרפואיים בעיר צפת ולאחרונה נפתח שירות חדש, ייעוץ על ידי כירורג ילדים, ד”ר יבגני ילונין, מומחה בכירורגיה כללית ומומחה בכירורגית ילדים ממרכז רפואי

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

Acino מקבלת את הזכויות המסחריות עבור EXBLIFEP®(צפיפים/אנמטאזובאקטם) במדינות החברות במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) ודרום אפריקה

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

דינה תושבת חיפה בת ה 60 אובחנה עם גידול סרטני ממאיר בראש הלבלב. צוות המערך הכירורגי בכרמל בהובלת פרופ’ ריאד חדאד ניתח אותה באמצעות רובוט הדה וינצ’י ניתוח מורכב במשך 6 שעות

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

בהנחיית אפרת שהם, מרצה בעמיתים לזכויות, שיזם מרכז יה”ל חדרה ההרצאה הינה ללא תשלום, מיועדת למתמודדים ובני משפחה ותתקיים בים שלישי 02/07/2024 בשעה 17:00 בזום

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן