Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

להאיר את הדרך לחיים בריאים: איך לאכול את הלביבה ולהשאיר אותה שלמה?

עדינה בכר, 22/12/2022, צילום: canva

מצפים לנס שבזכותו תשמרו על הגזרה וגם תהנו מהחג הכי מואר בשנה? תכנון מראש והשקעה בארוחה מזינה וטעימה הם המפתח להצלחה ♦ הדיאטנית עדינה בכר עם מספר המלצות איך לשים בצד את הקלוריות והפחמימות ועדיין ליהנות מארוחה בריאה וטעימה שתעשה רושם על כולם

שמן זית מול שמן לבישול

אמנם נהוג לאכול מאכלים בשמן, אך חשוב לבחור את סוג השמן. שמן לבישול הוא בדרך כלל שמן מזוכך המכיל חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 6 אשר נוטות להתחמצן בקלות וקשורות עם תהליכי דלקת וחמצון ועם עמידות לאינסולין. מדובר בשמן סויה, תירס, קנולה, חמניות, חריע ושומשום. תהליך הזיכוך נעשה באמצעות “הקסאן” – חומר שמיוצר מבנזן (נפט) ומשמש בתעשייה להפרדת השמן משאר מרכיביו. מחקרים מצביעים על קשר בין צריכת הקסאן לבין מחלות מעיים ואף למחלות סרטניות. מה עושים במקום? משתמשים בשמנים אשר אינם מזוככים ושעברו כבישה קרה המשמרת את הערכים התזונתיים שלהם. תטגנו בשמן זית או בשמן אבוקדו, המכילים נוגדי חמצון אשר תורמים לבריאות. לאחרונה, הוסיפה מחלקת החקלאות של ארה”ב את שמן הזית להמלצות שהיא מפרסמת בנושא טיגון עמוק. בנוסף, שמן הזית הראה עמידות יפה בכמות נוגדי החמצון והוויטמינים שנשארו בשמן גם לאחר הטיגון.

אפיה מול טיגון 

זה נכון שחנוכה זהו חג בו אנו משתמשים בצורה סימבולית בנס פח השמן כדי להכין מאכלים בשמן, אך זה לא אומר שצריך לטגן כל דבר. הטיגון סופח אליו שמן רב וכך יוצא שיחד עם הפחמימות שבסופגניות, בספינג’ ובלביבות, אנו מקבלים תוספת של קלוריות מהשמן שנספג במאפים הלללו. באפיה ניתן להתיז מעט שמן רק כדי לקבל את אפקט הטיגון, וניתן גם שלא להשתמש בשמן כלל ולקבל תוצאות נפלאות. נסו ותיווכחו לתוצאה.

קישואים ולא תפוחי אדמה (פחמימות, סיבים, קלוריות, נוגדי חמצון)

קישוא הוא ירק נפלא שלא מקבל מספיק מקום ראוי במטבח. הוא מתאים לבישול, לאפייה ואפשר להכין ממנו לביבות. הקישוא בעל ערך קלורי נמוך, עשיר בסיבים ובוויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום, אשלגן, וחומצה פולית. הוא מספק לנונוגדי חמצון כמו הלוטאין שיש לו קשר עם הפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם והוא מגן על העיניים ממחלות. מומלץ לשטוף טוב ולשמור על הקליפה שמלאה בערכים תזונתיים ובסיבים. אולי תופתעו לגלות שטיגון בשמן זית אף מעלה את הערכים התזונתיים של הקישוא ועוזר לשמור על היתרונות הרבים שהוא מספק. בנוסף, קישואים מכילים כמות מעטה של פחמימות והם מומלצים מאוד לסוכרתיים. מומלץ לבדוק את ההשפעה בעזרת מד סוכר רציף ללא דקירה. ניתן להוסיף ללביבות הקישואים גם עשבי תיבול, כרישה, בצל מגורד, סלק או סלרי וליצור חגיגת ירקות שלמה. וכמובן ביצים וגבינות שמספקים לנו חלבון וסידן.

תפוח אדמה מכיל פי 5 קלוריות ופי 9 פחמימות ל-100 גרם בהשוואה לקישוא. לסוכרתיים הוא בדרך כלל יעלה את רמות הסוכר.

מה טוב בו? כמות האשלגן כפולה מזו של קישוא (אם מבשלים אותו עם קליפה). השמן שנוסף לו בטיגון הלביבות (בשמן זית כאמור) מאט את ספיגת הסוכר לדם.

תעדיפו לביבה מול סופגניה

רוצים להתרחק מקלוריות ופחמימות ריקות? תשאירו את הסופגניות מחוץ לתחום. גם אם הן נראות מפתות ומרשימות במיוחד לכבוד החג. אל תשכחו שאתם מסתכלים על מאכל שלא יתרום לכם מאומה לתזונה שלכם. פשוט קלוריות ריקות. ולא, לא טיגנו לכם את הסופגניות בשמן אבוקדו. ניתן בהחלט להרכיב ארוחה ברוח החג הכוללת מאכל מסורתי ולפנק את האורחים בלביבות, גם אם בחרתם לטגן אותן, הן עדיין מכילות ירקות בריאים אשר מלאים בסיבים תזונתיים, ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים שלא תקבלו בסופגנייה שהיא פחמימה ריקה שסופחת לתוכה כמויות אדירות של שמן מזוכך ומהווה פצצת סוכר. (הקמח שבהן מתפרק כבר בפה לסוכר). וחשוב מכך אתם תבחרו את איכות השמן שייתן לכם את אפקט “נס פח השמן” בארוחת החג.

תהפכו את הלביבה לארוחה שלמה

בין אם בחרתם לטגן את הלביבה או לאפות אותה בתנור, היא יכולה בקלות להפוך למרכז הארוחה כשאתם משלבים איתה מאכלים מזינים. למשל, להוסיף מטבל של צזיקי מיוגורט דל שומן ללביבות הקישואים, סלט חסה עשיר באגוזי מלך וגבינה בולגרית, אנטיפסטי של ירקות אפויים בתנור או סלט אבוקדו אשר נחשב לפרי עם ערך פחמימתי נמוך אשר תורם לתחושת שובע ארוכה. תתבלו בעגבנייה קצוצה, עשבי תיבול ולימון והרי לכם תוספת נפלאה, טעימה ומזינה.

לא לשכוח לזוז 

זה לא באמת שפעילות גופנית תשרוף לנו את הסופגנייה, אבל מי ששומר על שיגרת פעילות מגביר את הסיכוי שלו לאכילה מודעת. היו פעילים לא רק לכבוד חנוכה, תמיד, כחלק קבוע מניהול אורח חיים בריא. פעילות גופנית תורמת לשמור על רמות סוכר בטווח הרצוי, שומרת על בריאות פיזית, מנטלית ונפשית, מגבירה את זרימת הדם ושומרת על לחץ דם תקין. אם קבעתם לעצמכם ארוחה משפחתית, תכניסו ליומן גם פעילות ספורטיבית. כך “תרוויחו” את הארוחה שלכם ביושר ותיכנסו למוטיבציה של הרגלי חיים בריאים.

לסיכום

חג חנוכה, חג קסום ומלא באור, משפחה וחברים. חשוב שתשמרו על שגרה בריאה שתאפשר לכם לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן וגם ליהנות מארוחה טובה ומזינה הכוללת טעמים נפלאים. תכנון מקדים ותפריט יצירתי זה השילוב המנצח.

עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת. יו”ר עמותת עתיד ומחברת הספר הדיאטה הקטוגנית.

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

במרפאת אורתופדית ילדים אנו מטפלים במגוון בעיות אורתופדיות אקוטיות, מולדות או התפתחותיות וכן במחלות בעלות מרכיבים הקשורים למערכת השריר, השלד ומערכת העצבים

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

הלבלב שוכן במעמקי חלל הבטן ומיקומו המדויק עשוי להשתנות מאדם לאדם. עובדה זו, לצד המחסור בסמנים ביולוגיים ובשיטות דימות רגישות מספיק, הן הסיבות לכך שגידולים סרטניים בלבלב

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

“מטר על מטר” נוסד ב-2008 בהשראת האמונה שבשירה טמון כוח אישי וחברתי גואל. עוצמה זו באה לידי ביטוי בין השאר הודות לתביעה עמוקה מהשירה להפוך את המטר על מטר שלנו למרחב

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

שנה לאחר מותה הטראגי של הדוגמנית קארין באומן ז”ל, בגיל 35 בלבד, הגישה אמה, יהודית באומן-תבורי, קובלנה למשרד הבריאות, בדרישה להורות על פתיחה בחקירה נגד המרכז הרפואי

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

תערוכה של קבוצת “סטודיו שיתופי” אשר נוצרה בעקבות שהות אמנים במרכז לאמנות דיגיטלית במשך שנתיים בהן פיתחו יצירה משותפת וחדשה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

פרוייקטים חדשניים של יזמות וחדשנות ברפואה במסגרת”חממת דיסקונט ליזמות וחדשנות” בסורוקה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

“אאוטסיידרית: ניחוחות של תקווה” מאת אלמה סול בהוצאת ספרי ניב, הוא רומן מרגש שמציג את סיפור חייה של אלמה כאאוטסיידרית מבחינה תרבותית ומסורתית בעלת אופי ואופק מחשבה שונה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

לצד המשך המלחמה ובתקווה לשובם של החטופים, החל החופש הגדול ואתו מאות אלפי ילדים שישתתפו באירועים, טיולים וקייטנות שחלקם יערכו בשמש. לרגל החופשה הארוכה

ה׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 11/07/2024

מרכזי חוסן בצפון (יישובי גליל מזרחי וגליל מערבי): עברית – 04-6900603 ערבית – 04-7702649 רוסית – 04-7702650 אנגלית – 04-7702651

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

מחוות ליהודה עמיחי, דוד אבידן, יונה וולך, א”ב יהושע, חזי לסקלי, דן מירון, ק.צטניק, יואל הופמן, אהרן שבתאי, שמעון אדף ומירון ח. איזקסון

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

הורי העובר, יפוצו על ידי רמב”ם בסכום כולל בסך 850 אלף שקלים. את ההורים ייצגה עו”ד טלי טרייבנד העוסקת בתביעות רשלנות רפואית

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

תל-חי כיתות אמן בינלאומיות לפסנתר לשנת 2024 בניהולו המוסיקלי של פרופ’ עמנואל קרסובסקי יתקיימו השנה בתאריכים 4-16 באוגוסט בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, ע”ש לין ותד אריסון

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

“כרמל הוא בי”ח נמרץ ומתחדש עם מרכזי מצוינות מובילים ועם צוות שיש לו ברק עיניים. כרמל ימשיך להתפתח לקראת המעבר לביה”ח החדש בק.אתא תוך פיתוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות הובלה

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

האירוע כולל מופע סוחף בין כרמי המשק הכולל קטעים מרפרטואר הלהקה ובמהלכו יזמינו את הקהל להצטרף ולרקוד איתם

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

ארגון המנתחים הפלסטים אסתטיים בישראל: “התוצאות הגלובליות מצביעות על מגמה שאנחנו רואים גם כאן בארץ”

ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ד – 10/07/2024

כללית מחוז צפון מרחיבה את שירותיה הרפואיים בעיר צפת ולאחרונה נפתח שירות חדש, ייעוץ על ידי כירורג ילדים, ד”ר יבגני ילונין, מומחה בכירורגיה כללית ומומחה בכירורגית ילדים ממרכז רפואי

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

Acino מקבלת את הזכויות המסחריות עבור EXBLIFEP®(צפיפים/אנמטאזובאקטם) במדינות החברות במועצת שיתוף הפעולה של המפרץ (GCC) ודרום אפריקה

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

דינה תושבת חיפה בת ה 60 אובחנה עם גידול סרטני ממאיר בראש הלבלב. צוות המערך הכירורגי בכרמל בהובלת פרופ’ ריאד חדאד ניתח אותה באמצעות רובוט הדה וינצ’י ניתוח מורכב במשך 6 שעות

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

בהנחיית אפרת שהם, מרצה בעמיתים לזכויות, שיזם מרכז יה”ל חדרה ההרצאה הינה ללא תשלום, מיועדת למתמודדים ובני משפחה ותתקיים בים שלישי 02/07/2024 בשעה 17:00 בזום

כ״ד בסיון ה׳תשפ״ד – 30/06/2024

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן