Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

לראשונה באופרה הישראלית- “הדיאלוגים של הכרמליטיות”- סיפורן האמיתי של הנזירות הצעירות שהוצאו להורג- יצירת המופת של פולנק בניצוחו של אשר פיש – 28/05/2024

מערכת, 17/04/2024, צילום: Vincent Pontet

האופרה הישראלית תעלה לראשונה בתולדותיה את “הדיאלוגים של הכרמליטיות” – אחת האופרות החשובות ביותר שנכתבו במאה ה-20 מאת המלחין הצרפתי פרנסיס פולנק.

האופרה, המבוססת על סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות שהוצאו להורג בשל אמונתן, תועלה בבימויו של הבמאי הצרפתי הנודע אוליבר פי ובניצוחו של מאסטרו אשר פיש ששב לנצח באופרה הישראלית לאחר שנים של היעדרות.

האופרה תועלה בתאריכים – 28/05/2024 – 03/06/2024 בבית האופרה ע”ש שלמה להט צ’יץ’ בתל – אביב.

פרנסיס פולנק, הוא אחד המלחינים הצרפתים החשובים של המאה ה-20. הוא כתב מוסיקה מגוונת מבחינת צורה וסגנון, תקשורתית ובמקביל מתוחכמת, יצירתית ומקורית.

הוא כתב מוסיקה חילונית ודתית, דואליות ששיקפה גם את חייו הפרטיים שנעו בין חילוניות לדתיות. האופרה “הדיאלוגים של הכרמליטיות” מבטאת יותר מכל יצירה אחרת שלו את השלמת התהליך שעבר, מבחינה אמנותית ואמונתית. לאחר שעזב את משפחתו האולטרה-קתולית בדרום צרפת, פולנק התברג במרכזה של הסצנה האמנותית הסוערת של פריז בשנות ה-20. הוא חי כהומוסקסואל מוצהר והתרועע במעגלים בוהמיינים-ליברליים, אבל לאחר שב- 1936 חבר קרוב שלו נהרג בתאונת דרכים, מצא את עצמו המלחין מתנחם בחיקה של הנצרות הקתולית. אירועי מלחמת העולם השנייה חיזקו את האמונה של פולנק והעניקו עומק חדש לכתיבתו, והיצירות שכתב בעקבות המלחמה המשיכו לגלם את הצדדים השונים של האישיות שלו, בתוך שפה מוסיקלית מקורית לחלוטין.

“הדיאלוגים של הכרמליטיות” (1957), היא אחת היצירות השאפתניות ביותר שלו, יצירה אותנטית ואישית, המשלבת דרמה היסטורית מרתקת עם מוסיקה יפה ומעוררת רגש העוסקת בנושאים עמוקים של אמונה, הקרבה, אהבת אדם והכרת הנפש האנושית. מאז הבכורה שלה בבית האופרה לה סקאלה במילנו היא מבוצעת תדיר על במות האופרה ברחבי העולם.

האופרה מבוססת על מחזה מאת ז’ורז’ ברננוס, ובמרכזה עומד סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות ממנזר כרמליטי שהוצאו להורג בזמן המהפכה הצרפתית שרדפה את האצולה, המלוכה והכנסייה. המנזר הותקף על ידי אנשי המהפכה וחלק מהנזירות שחיו בו נרצחו, ועל שאר הנזירות ציוו לכפור באמונתן. בהנהגת אם המנזר הן החליטו שלא לבגוד באמונה ובנדרים שלהן וכתוצאה מכך הן נשפטו למוות ולפני העליה לגרדום כל אחת מהן חידשה את הנדרים שלה.

האופרה מספרת את הסיפור דרך עיניה של בלנש דה לה פורס, צעירה ממשפחה אריסטוקרטית, שבורחת מהבית ומצטרפת למנזר הכרמליטיות. היא מקבלת על עצמה את חיי הפרישות והאמונה אך כשהנזירות מחליטות לבחור במוות בלנש הנסערת והמפוחדת בורחת. ברגע האחרון, בעודה צופה באחיותיה הנזירות צועדות זו אחר זו אל הגרדום, היא בוחרת להצטרף אליהן.

הבמאי הצרפתי הנודע אוליבר פי ממשיך את האסתטיקה הבלתי סנטימנטלית של פולנק, ויצר פרשנות ויזואלית שמעצימה את הטקסט והמוסיקה. בעזרת אלמנטים עיצוביים פי מצליח להנכיח את הניגוד בין היקום הבורגני בו בלנש מתחילה את הסיפור (עם פאנלים מעוצבים מעץ שחור ונברשת מפוארת), לבין היקום הסגפני והצנוע של המנזר (כסאות מועטים ושולחן קטן). באופן סימבולי, המעבר של בלנש מהחילוניות אל הדתיות מיוצג על ידי פתח בצורה של צלב, שנוצר על ידי פירוק של קירות הבית שלה.

“הסיפור של הכרמליטיות הוא סיפור היסטורי שעוסק בסוגיות תיאולוגיות כמו מות קדושים, וסוגיות חברתיות כמו ההשלכות הטרגיות של המהפכה הצרפתית,” מסביר פי. “אבל המחזה של ברננוס מזקק את הסיפור לשאלות אנושיות: מה זה מוות? איך חיים יחד כחברה, כקהילה? איך אדם יכול להגיע לקיום אמיתי, נצחי? פולנק מכניס למוסיקה מימד של תשוקה ושל אנושיות. הוא לא מציג רומנטיקה אופראית כמו שאנחנו רגילים לראות על במת האופרה, אבל הוא כן מצליח לספר סיפור על אהבה. אהבה של קהילה, אהבה של חברות אמת, אהבה כלפי האל, ואהבה לעצמך.”

בהשתתפות תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ’ והסולנים:

יעל לויטה ושקד סטרול      בתפקיד בלנש , שירה פטשורניק, שעושה קריירה בינלאומית מרשימה וזוכה בפרסים רבים בתחרויות בתפקיד קונסטנס הצעירה התוססת, ענת צ’רני בתפקיד האם מארי המלכדת את כל הנזירות במסע הקשה אל האמונה ואל המוות, שי בלוך בתפקיד מדאם דה קרואסי אם המנזר המבוגרת הגוססת לאט למותה בראשית האופרה, אלה וסילביצקי בתפקיד מאדם לידואן אם המנזר החדשה המנסה ללכד את השורות בזמנים הקשים, יונוץ פאסקו בתפקיד המרקיז דה לה פורס, פייר-אנטואן שאומיין בתפקיד בנו של המרקיז, אנתוני ווב בתפקיד הכומר וכן משתתפים עודד רייך, רונה שרירא, ירדן קיפרמן, עדי עזרא, יאיר פולישוק, פניני לאון גרובנר ויואב איילון.

תאריכים ופרטים לרכישת כרטיסים

יום שלישי|28/05/2024|שעה 19:30|בכורה

יום חמישי|30/05/2024|שעה 20:00

יום שישי|31/05/2024|שעה 13:00

יום שבת|01/06/2024|שעה 20:00

יום שני|03/06/2024|שעה 18:00

מחירי כרטיסים: 195-455

לינק לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים: https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6025

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

במעמד הנהלת מחוז צפון בכללית, בניהולו של ד”ר מרדכי דיין, הוענקו פרסי הצטיינות למרפאות התיישבות אשר הובילו בשירות, בסיכום נתוני שנת 2023

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

בית הקונפדרציה מציג בשיתוף עם הספרייה הלאומית מופע מיוחד: יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות חוברים למוזיקאי אביב בכר ומגישים פרשנות חדשה לשירת הבקשות של יהודי מרוקו

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

ד”ר ראשד אבו סאלח, בן 42, נשוי +2, מתגורר במג’דל שמס, התמחה בכירורגיה כללית במרכז רפואי העמק, ובבית חולים רמב”ם סיים בהצטיינות התמחות בכירורגית כלי דם, מונה לאחרונה לנהל

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

“פיברומיאלגיה – אתגרים, התמודדות, טיפול וזכויות” בעריכת פרופ’ יהודה שינפלד, פרופ’ הווארד עמיטל, עו”ד אלי לוטן, שרון גור, בהוצאת ספרי ניב, הוא הספר הראשון שעוסק באופן מקיף

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

מחקר בינלאומי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף עמיתים מגרמניה, ארה”ב וקנדה, התעמק בפוטנציאל של הגדלת רמות חלבון (MIF) כגישה חדשה להתמודדות עם מחלת ניוון שרירים .(ALS)

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

“חופה שחורה בווינה” מאת זוהר דויטש בהוצאת ספרי ניב, הוא קובץ של עשרה סיפורים מקסימים ומרגשים שעוסקים בשיבה למפגשים האנושיים, לאהבות, לפרידות ולתהומות של ימים אחרים

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

מנהלת המחלקה פרופ’ אילנה דואק: “אנחנו נעניק למטופלים שלנו שירות בסביבה נעימה ומתקדמת יותר, עם יותר פרטיות ותנאי בדיקה וטיפול של 5 כוכבים”

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

סיימון שאמה (אנגליה, בשיחה עם נדב איל), ג׳ון אירווינג (ארה״ב, במפגש עם ארי פולמן), אן ברסט (צרפת), דלפין הרווילר (צרפת), ורוז’אן ווסגוניאן (רומניה), מירנה פונק (גרמניה), חריסטוס חומנידיס

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

המנצח (רועי אופנהיים) באמצעות התזמורת ובשילוב וידאו ארט יוצר עולמות מוזיקליים-ויזואליים מסעירים וסוחפים ללא מילים, בעוד שהמספר שבצד הבמה (עידו ברטל) המשמש כקול שבראשו

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

סרטן השלפוחית הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בישראל. אחד מכל 28 גברים ואחת מכל 89 נשים נמצאים בסיכון לחלות. עישון הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

“חצי מן העולם הבא שלי אני נותן לך”: סיון ואבישר הר־שפי – מפגש שני במסגרת הסדרה החדשה “על אהבה בסיפור החסידי”

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

השיטה פותחה במעבדתו של פרופ’ ברק רוטבלט באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומבוססת על עשור של מחקר. ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת nature communications

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

האמנית הרב תחומית יפה בן דיין, הפותחת בימים אלו תערוכת יחיד ראשונה שלה במרכז תל אביב, היא אישה שקורצה מחומרים של חמלה חום ונתינה וכמובן הערצת האסתטיקה והיופי הנשגב

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בהשתתפות סמנכ”לית חטיבת בתי חולים בכללית ד”ר אורלי וינשטיין, מנהלות וצוות מכון הדימות, הנהלת ביה”ח כרמל, מנהלי מחלקות ומנהלי סיעוד, צוותים ואורחים רבים נחנך השבוע בשעה טובה

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בבית הדיור המוגן היוקרתי “אוונגרד רזידנס” מקבוצת “מנו ספנות”, השוכן במרומי הכרמל בחיפה, מוצגת תערוכת צילומים מיוחדת, “מסע במעגל החיים” שיצרו דיירות ודיירי המקום, בתהליך קבוצתי

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בעקבות תביעה שהגיש העובד חזר בו המוסד לביטוח לאומי מהתנגדותו

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

בשנת ה-150 לאמן הבריחות היהודי הארי הודיני להקת בלט ירושלים בניהולה האומנותי של נדיה טיימופייבה

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

ברבע הגמר גבר יסעור על יריב טורקי אחר בתוצאה 5-30 ובחצי גמר גבר על יריב ספרדי בתוצאה 4-28

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

מוזיקה יהודית בהשפעות מקומיות ממקומות שונים ברחבי הגלובוס יוון, צפון אפריקה, אירופה וגם ארץ ישראל כולל ביצוע נדיר לרביעיית נבל מאת מרק לברי ופיוט מיוחד שנכתב לזכרו של גל אייזנקוט

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

לפני כשנה יזם והקים משרד הבריאות את הוועדה לטיפול במצוקת כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות, על מנת לתת מענה לאתגרים עתידיים הן בשגרה והן בחירום. היום הגיש פרופ’ רוני גמזו

א׳ באייר ה׳תשפ״ד – 09/05/2024

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן