לקראת החג - מבצע פיקוח כלל ארצי של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ברשתות השיווק
62% מהחנויות שנבדקו לא עומדות בכלל חובות נגישות השירות, 43% לא עומדות בכלל חובות הנגישות המבניות
מערכת, 09/04/2017
מדי שנה בתקופות החגים, ישראלים רבים מבלים ברשתות השיווק על מנת להיערך לחג הקרב ובא. אך עבור 1.4 מיליון אנשים עם מוגבלות החיים בישראל, פעולה שגרתית זו, עלולה להיתקל בחסמים, כאשר החנות אינה נגישה. השנה, לקראת חג פסח, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יצאה במבצע פיקוח רחב היקף, על מנת לבדוק את רמת הנגישות של רשתות השיווק הגדולות בכל הארץ. ממצאי הפיקוח העלו כי חל שיפור ניכר במצב נגישות רשתות השיווק. כך, נמצא כי בכ-68% מהחנויות הוטמעו נהלי שירות שונים במידה מספקת. יחד עם זאת, בפיקוחים עדין נמצאו ליקויים רבים, בחלק גדול מהחנויות.
על פי החוק, נדרש כי כל עסק הנותן שירות לכלל הציבור יעמוד בדרישות תקנות השירות ותקנות מתו"ס (מבנה, תעשיה וסביבה). בין היתר, תחום נגישות השירות כולל התקנת ערכות עזר לשמיעה, התאמת שירות טלפוני, והתקנת שילוט מתאים שמאפשר התמצאות, הכוונה וזיהוי מקום. תחום נגישות מתו"ס (מבנה, תעשיה וסביבה) כולל חניה נגישה, גישה וכניסה נגישה, שירותים נגישים, במידת הצורך מעלית נגישה, ועוד.
להלן ממצאים מרכזיים מפעולות הפיקוח:
• בכ-62% מהחנויות אותרו ליקויים שונים בתחום השירות.
• בכ-43% מהחנויות שנבדקו נמצאו ליקויים מבניים שונים (מתו"ס).
• ב-13% מהחנויות השירותים לא היו נגישים.
• בכ-13% מהחנויות לא היו חניות נגישות בהתאם לנהלים.
יש לציין כי על פי חוק כאשר אדם עם מוגבלות מגיע לסופרמרקט, הוא זכאי לבקש הנגשות מסוימות ובכללם:- 1. שירות עזר - כגון סיוע בזיהוי מוצר, סיוע בהפעלת מתקן, סיוע בנשיאת מוצרים., 2. פטור מתור - אנשים עם תעודה המקנה להם פטור מתור, זכאים לפטור מעמידה בתור. 3. מושב מותאם - לבקשת אדם עם מוגבלות, על בית העסק לספק מושב מותאם, עם ידיות, כך שמי שמתקשה לעמוד זמן ממושך יוכל לשבת מדי פעם . 4. חיית שירות - על בית העסק לבצע התאמות בנהלים כדי שאדם עם חיית שירות, כגון כלב נחיה, יוכל להיכנס ללא מגבלה. בעקבות ממצאי הפיקוח, יישלחו מכתבי התראה לחנויות אשר נמצאו ליקויים בהתנהלותן.
אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שמה לעצמה כערך עליון את נושא שילוב אנשים עם מוגבלות, המהווים 20% מהאוכלוסייה הישראלית. בהתאם לזאת, בשנים האחרונות, הנציבות פעלה רבות לקידום הנגישות ברשתות השיווק: פיקחה על הגופים המסחריים, נפגשה עם האחראים על הנגישות ברשתות השיווק השונות, הדריכה והסבירה לאחראים בנוגע לחובות שלהם ואף הוציאה מכתבי התראה. אומנם אנו רואים שיפור בשנים האחרונות בנושא אך עדין אינני שבע רצון מהממצאים, שכן עדין בחלק מהמקומות והחנויות נמצאו ליקויים ברמות חומרה שונות. עלינו לזכור כי כל ליקויי נגישות מהווה מכשול עבור אדם עם מוגבלות. לעיתים הקושי נובע מכך שהעובדים אינם מכירים את הנושא, כך לדוגמא שומר עלול למנוע מאדם עיוור הנעזר בכלב נחייה להיכנס משום שאין כניסה לכלבים לחנות. לכן, נציבות השוויון ממשיכה במאמציה לאכוף את חוק ותקנות השוויון".
1
כותרות היום - מבזקים
24/7
1
1
מערכת החדשות: 077-330-8993
פרשת השבוע
מפי הבחור ינון דהן היו' שבת קודש פרשת צאת כ"ה טבת התשפ"א