חבר איגוד האינטרנט הישראלי ISOC-IL | רישיון אקו"ם | כניסת כתבים | חזרה לדף הבית
6
8
     
   
 


 
1
בארץ ובעולם   בריאות ונפש   בקהילה שלנו   חוק ומשפט   רפואה משלימה   תזונה נכונה   ספורט נכים   אודות       חיפוש באתר    
1
אוכל ותזונה

מצא מין את מינו

אחד ממנהגי חג הסוכות הוא לתלות בסוכה את שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית ♦ חוץ מכיבוד המסורת, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים רבים ♦ איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית מחלקת דיאטה בסטודיו סי, מסבירה למה כדאי לאכול משבעת המינים ♦ ויש גם מתכון לסלט רימונים ותאנים


מערכת     צילום: ויקיפדיה

 

 


חג הסוכות הולך ומתקרב ואיתו אחד מסמלי החג הבולטים - ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה.

במסורת היהודית מוזכרים גם שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית, שהם מיני גידולים שארצנו התברכה בהם ואשר מוזכרים בספר דברים. אחד מהמנהגים המקובלים בחג הסוכות הוא תליית שבעת המינים בסוכה. כמו כן, ענפי התמר הסגורים – הלולבים – משמשים למילוי מצוות נטילת ארבעת המינים.

חוץ מחשיבותם למסורת היהודית, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים שכדאי להכיר ולשלב בתפריט היומיומי.

איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית ברשת סטודיו סי, מסבירה מהם יתרונותיהם התזונתיים של שבעת המינים.  

חיטה. שייכת למשפחת הדגנים. כדי להבין את חשיבות אכילת הדגנים בכלל והחיטה בפרט, רצוי להכיר את שלושת מרכיבי הדגן: סובין, נבט ואנדוספרם. הסובין הוא מעטה הגרעין ומהווה מקור עשיר לסיבים תזונתיים, ויטמיני B ומינרלים כמו מגנזיום, זרחן, ברזל ואבץ. הנבט מכיל חלבון, שומן ומהווה מקור לוויטמיניםB1 ,B2 ,B3 , מגנזיום, ברזל ואבץ. האנדוספרם, המעטה העוטף את הנבט ומספק לו אנרגיה לגדילה, כולל את מרבית העמילן והחלבון שבדגן.

החיטה המלאה, שהיא דגן מלא, מכילה את כל רכיבי הדגן ועשירה יותר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים מאשר החיטה הלבנה. זאת משום שהיא מכילה את הסובין (קליפת הדגן) ומרכיבי הנבט, העשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות.

החיטה המלאה עדיפה לצריכה, בין השאר משום שהיא בעלת מדד גליקמי נמוך. כלומר, הפחמימות שבה מתפרקות באיטיות במערכת העיכול ורמת הסוכר בדם עולה בצורה מתונה. מחקרים רבים הראו שצריכת חיטה מלאה תורמת לשמירה על המשקל ומפחיתה סיכון לפתח מחלות לב, סוכרת סוג 2, דלקות כרוניות, אבני מרה ותסמונת מטבולית. כמו כן, היא מסייעת לפעולות העיכול ולהורדת רמות הכולסטרול והשומנים בדם.

שעורה. שייכת למשפחת הדגנים; "קרובת משפחתה" של החיטה מבחינה תזונתית. השעורה עשירה בסיבים תזונתיים, בוויטמיני B (B1 ו-B3) ובמינרלים מסוג  מגנזיום, סלניום, נחושת, זרחן, כרום ומנגן. הסלניום מסייע למניעת סרטן והנחושת במניעת דלקות פרקים. השעורה עשירה מאוד בסיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים, ומכילה פי שניים יותר סיבים תזונתיים מאשר באורז מלא. כמו כן, היא מכילה נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים המסייעים בהורדת הסיכון ללקות במחלות לב, בסוכרת ובסוגי סרטן שונים.

גפן. הענב הוא פרי הגפן והוא משמש, בין השאר, גם להכנת יין. יין אדום מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה, ובהם גם רסברטרול המצוי בקליפות הענבים. לנוגדי החמצון מיוחסות תועלות לבריאות הלב, ובהן מניעת נזק לכלי דם, הפחתת רמות הכולסטרול הרע ומניעת טרשת עורקים. לסופרי הקלוריות:

בכוס יין אדום או לבן חצי יבש (150 מ"ל) יש כ-120 קק"ל. בכוס יין מתוק יש כ-220 קק"ל.

תמר. התמר עשיר בסיבים תזונתיים המסייעים במניעת עצירות ומכיל גם סידן, אשלגן וברזל. מומלץ לאכול תמר לפני אימון גופני כדי לקבל פחמימות זמינות ומזינות. שני תמרים קטנים נחשבים למנת פרי ומכילים כ-60 קק"ל. תמר גדול ובשרני יכול להכיל כ-50 קק"ל.

רימון. מכיל נוגדי חמצון ששמם אנתוציאנינים ופיגמנטים, הנחשבים למסייעים במניעת סוגי סרטן שונים, ובהם סרטן השד. הרימון מסייע גם בשמירה על הלב וכלי הדם, בשיפור זרימת הדם, בהפחתת לחץ הדם ובהפחתת רמות הכולסטרול הרע. שימו לב: הרימון עשיר בסוכר והוא פרי גדול יחסית. בארוחת החג לא מומלץ לצרוך יותר מ-3-2 כפות של רימונים (כ-40 קק"ל). אם צורכים גם את גרעיני הפרי, הם מסייעים נגד עצירות ומשפרים את תהליך העיכול.

תאנה. מכילה אשלגן, ברזל וסידן בכמויות גדולות במיוחד. שילוב תאנים בתפריט יכול לסייע במניעת יתר לחץ דם, בהגברת תחושת השובע ובמניעת אוסטיאופורוזיס ועצירות.

זית. לזית מיוחסות סגולות בריאותיות רבות. צריכת שמן זית עשויה לסייע בהורדת הסיכון לחלות במחלות לב ובשבץ. כמו כן, היא מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול הרע. מטגנים? השתמשו בשמן זית באיכות טובה. נוגדי החמצון שבשמן הזית מגנים עליו מפני תהליכי חמצון המתרחשים בטיגון. שמן זית עשיר גם בשומן חד בלתי רווי, הנחשב בריא.
 
לקינוח: מתכון להכנת סלט עלים עם גרעיני רימון ותאנים

בסלט כולו יש כ-350 קק"ל; מנה אישית מכילה פחות מ-100 קק"ל
 
רכיבים:
חבילת עליי בייבי שטופים.
1/2 צרור עלי נענע.
1/2 כוס גרגירי רימון.
1/4 כוס של תאנים מיובשות חתוכות.
 
לרוטב:
מיץ מלימון אחד.
כף שמן זית.
כף חומץ בלסמי.
מלח כפית שטוחה.
 
אופן ההכנה:
1. קורעים בעדינות לחתיכות קטנות את עלי הבייבי ושמים בקערה.
2. קוצצים את הנענע ומערבבים עם עלי הבייבי.
3. מוסיפים את גרעיני הרימון, התאנים החתוכות, ואגוזי המלך - ומערבבים.

4. בקערה מערבבים את מרכיבי הרוטב ומוסיפים לסלט.


 


 
1
מבזקי חדשות   הרשמה לאינדקס
1
1
דוברות מד״א: בשעה 09:45 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על הולך רגל שנפגע מרכב ברחוב מנדס ברמת גן. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומבצעים פעולות החייאה בהולך הרגל. עדכון בהמשך. טימור

נגישות ישראל: ערב שמח ומרגש שכולו תרומה למען קידום הנגישות ושילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה. 19:00 קבלת פנים מיוחדת וטעימה 20:00 תחילת מופע יום ראשון, 21.11.2021 | אולם סמולרש, אוניברסיטת תל אביב למידע נוסף והזמנת כרטיסים בתרומה >

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מחייב כל ארגון אשר מעניק שירות לציבור והמעסיק 25 עובדים לפחות, למנות רכז נגישות.
 
      אולפן החדשות: 08-973-4-006
1
      מערכת החדשות: 08-9282508
 
פרשת השבוע
מפי הבחור ינון דהן היו''
שבת קודש פרשת וישב כ"ג בכסלו התשפ"א
1
האינדקס המרכזי
18,936 בעלי עסקים ונותני שירות
8
הרשמה לאינדקס המרכזי 
 


אבחון וטיפול אלטרנטיבי
 

אביזרי
חבישה
     


אביזרי שיקום
 
     


אופטומטריסטים
 

אופטיקאים
     


אחיות פרטיות
 

אירידיולוגיה
     


אמבולנס פרטי
 

ארומתרפיה
     


ביופידבק
 

בית לחיים
     


בית אבות
דיור מוגן
 

בתי הבראה
והחלמה
     


בתי
חולים
 

בתי חולים
לבריאות הנפש
     


בי"ח סיעודיים וגריאטריים
 

בתי
טבע
     


בתי מרקחת
 

גוף ונפש
     


דיאטנים
 

הומאופתיה
     


הידרותרפיה
 

הילינג
     


היפנוזה
 

הסעות נכים
     


השמת ע.זרים
 

ויטמינים
     


חיתולים למבוגרים
 

טווינא
     


טיפול אלטרנטיבי בילדים
 

טיפול באמצעות בעלי חיים
     


טיפול באמצעות יצירה והבעה
 

טיפול בהפרעות זיכרון
     


טיפול בהפרעות שינה
 

טיפול באמצעות ציורי ילדים
     


יועצי תזונה
 

כירופרקטיקה
     


כירורגיה של היד
 

מגנטותרפיה
     


מדיטציות
 

מוצרים אורטופדיים
     


מוקדי עזרה ראשונה
 

מכונים
רפואיים
     


מכשירי שמיעה ואביזרים
 

מנגנוני נכים
לרכב
     


מרחצאות ומעיינות מרפא
 

נטורופתיה
     


נעליים
אורטופדיות
 

עורכי דין
ביטוח לאומי
     


עורכי דין
דיני נזיקין
 

עורכי דין
רשלנות רפואית
     


פודיאטרים
 

פיזיותרפיה
     


פיזיותרפיה התפתחותית
 

פילאטיס
     


פלדנקרייז
 

פסיכוגריאטריה
     


פסיכולוגיה התפתחותית
 

פסיכולוגיה שיקומית
     


פסיכותרפיה
 

פרחי באך
     


ציוד ואביזרים
 

קינסיולוגיה
     


קלינאי תקשורת
 

רולפינג
     


רכב חשמלי
 

רכיבה טיפולית
     


רפואה סינית
 

רפלקסולוגיה
     


שיאצו
 

שיטת אלבאום
     


שיטת אלכסנדר
 

שיטת פאולה
     


שיקום נכים
 

שירותי
סיעוד
     


תזונה ודיאטות טבעיות
 

תרפיה במוסיקה
     
 
 

אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח לאומי
עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה פיזיותרפיה התפתחותית
פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית פסיכולוגיה שיקומית
פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה קלינאי תקשורת
רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית רפלקסולוגיה
שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה שיקום נכים ונפגעים
שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה    
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

   
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים הצהרת נגישות
                       
 fax-to-mail: 153-54-7126459             דוא"ל: lelo.hagbala@gmail.com מערכת החדשות: בן חור אליהו 14-3 באר שבע 08-9282508 אולפן החדשות: העצמאות 57 באר שבע 08-9734006

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר הפעלתו של האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתך מהשימוש בו, יתכן וייעשה שימוש בכלים מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, אנו כאן ב-אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות נדרשים לאישורך והסכמתך | היה ואם אין רצונך להתיר השימוש בכלים אלו, הנך נדרש/ת להפסיק באופן מיידי שהייתך-שימושך באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ובקשה ניתן לפנות באמצעות
  צור קשר  שבאתר   |   מדיניות פרטיות 

כל הזכויות שמורות ל: עדי גולן ADI GOLAN

 
לייבסיטי - בניית אתרים