8
1
 
1
1
בארץ ובעולם  |  בריאות ונפש  |  התנדבות וקהילה  |   חוק ומשפט  |  ספורט נכים  |  רפואה משלימה   |  תזונה נכונה  |   כניסת כתבים   |  פייסבוק חיפוש
1
אוכל ותזונה

מצא מין את מינו

אחד ממנהגי חג הסוכות הוא לתלות בסוכה את שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית ♦ חוץ מכיבוד המסורת, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים רבים ♦ איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית מחלקת דיאטה בסטודיו סי, מסבירה למה כדאי לאכול משבעת המינים ♦ ויש גם מתכון לסלט רימונים ותאנים


מערכת     צילום: ויקיפדיה

 

 


חג הסוכות הולך ומתקרב ואיתו אחד מסמלי החג הבולטים - ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה.

במסורת היהודית מוזכרים גם שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תמר, רימון, תאנה וזית, שהם מיני גידולים שארצנו התברכה בהם ואשר מוזכרים בספר דברים. אחד מהמנהגים המקובלים בחג הסוכות הוא תליית שבעת המינים בסוכה. כמו כן, ענפי התמר הסגורים – הלולבים – משמשים למילוי מצוות נטילת ארבעת המינים.

חוץ מחשיבותם למסורת היהודית, לשבעת המינים יש גם יתרונות תזונתיים שכדאי להכיר ולשלב בתפריט היומיומי.

איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית ברשת סטודיו סי, מסבירה מהם יתרונותיהם התזונתיים של שבעת המינים.  

חיטה. שייכת למשפחת הדגנים. כדי להבין את חשיבות אכילת הדגנים בכלל והחיטה בפרט, רצוי להכיר את שלושת מרכיבי הדגן: סובין, נבט ואנדוספרם. הסובין הוא מעטה הגרעין ומהווה מקור עשיר לסיבים תזונתיים, ויטמיני B ומינרלים כמו מגנזיום, זרחן, ברזל ואבץ. הנבט מכיל חלבון, שומן ומהווה מקור לוויטמיניםB1 ,B2 ,B3 , מגנזיום, ברזל ואבץ. האנדוספרם, המעטה העוטף את הנבט ומספק לו אנרגיה לגדילה, כולל את מרבית העמילן והחלבון שבדגן.

החיטה המלאה, שהיא דגן מלא, מכילה את כל רכיבי הדגן ועשירה יותר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים מאשר החיטה הלבנה. זאת משום שהיא מכילה את הסובין (קליפת הדגן) ומרכיבי הנבט, העשירים בסיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות.

החיטה המלאה עדיפה לצריכה, בין השאר משום שהיא בעלת מדד גליקמי נמוך. כלומר, הפחמימות שבה מתפרקות באיטיות במערכת העיכול ורמת הסוכר בדם עולה בצורה מתונה. מחקרים רבים הראו שצריכת חיטה מלאה תורמת לשמירה על המשקל ומפחיתה סיכון לפתח מחלות לב, סוכרת סוג 2, דלקות כרוניות, אבני מרה ותסמונת מטבולית. כמו כן, היא מסייעת לפעולות העיכול ולהורדת רמות הכולסטרול והשומנים בדם.

שעורה. שייכת למשפחת הדגנים; "קרובת משפחתה" של החיטה מבחינה תזונתית. השעורה עשירה בסיבים תזונתיים, בוויטמיני B (B1 ו-B3) ובמינרלים מסוג  מגנזיום, סלניום, נחושת, זרחן, כרום ומנגן. הסלניום מסייע למניעת סרטן והנחושת במניעת דלקות פרקים. השעורה עשירה מאוד בסיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים, ומכילה פי שניים יותר סיבים תזונתיים מאשר באורז מלא. כמו כן, היא מכילה נוגדי חמצון ופיטוכימיקלים המסייעים בהורדת הסיכון ללקות במחלות לב, בסוכרת ובסוגי סרטן שונים.

גפן. הענב הוא פרי הגפן והוא משמש, בין השאר, גם להכנת יין. יין אדום מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה, ובהם גם רסברטרול המצוי בקליפות הענבים. לנוגדי החמצון מיוחסות תועלות לבריאות הלב, ובהן מניעת נזק לכלי דם, הפחתת רמות הכולסטרול הרע ומניעת טרשת עורקים. לסופרי הקלוריות:

בכוס יין אדום או לבן חצי יבש (150 מ"ל) יש כ-120 קק"ל. בכוס יין מתוק יש כ-220 קק"ל.

תמר. התמר עשיר בסיבים תזונתיים המסייעים במניעת עצירות ומכיל גם סידן, אשלגן וברזל. מומלץ לאכול תמר לפני אימון גופני כדי לקבל פחמימות זמינות ומזינות. שני תמרים קטנים נחשבים למנת פרי ומכילים כ-60 קק"ל. תמר גדול ובשרני יכול להכיל כ-50 קק"ל.

רימון. מכיל נוגדי חמצון ששמם אנתוציאנינים ופיגמנטים, הנחשבים למסייעים במניעת סוגי סרטן שונים, ובהם סרטן השד. הרימון מסייע גם בשמירה על הלב וכלי הדם, בשיפור זרימת הדם, בהפחתת לחץ הדם ובהפחתת רמות הכולסטרול הרע. שימו לב: הרימון עשיר בסוכר והוא פרי גדול יחסית. בארוחת החג לא מומלץ לצרוך יותר מ-3-2 כפות של רימונים (כ-40 קק"ל). אם צורכים גם את גרעיני הפרי, הם מסייעים נגד עצירות ומשפרים את תהליך העיכול.

תאנה. מכילה אשלגן, ברזל וסידן בכמויות גדולות במיוחד. שילוב תאנים בתפריט יכול לסייע במניעת יתר לחץ דם, בהגברת תחושת השובע ובמניעת אוסטיאופורוזיס ועצירות.

זית. לזית מיוחסות סגולות בריאותיות רבות. צריכת שמן זית עשויה לסייע בהורדת הסיכון לחלות במחלות לב ובשבץ. כמו כן, היא מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול הרע. מטגנים? השתמשו בשמן זית באיכות טובה. נוגדי החמצון שבשמן הזית מגנים עליו מפני תהליכי חמצון המתרחשים בטיגון. שמן זית עשיר גם בשומן חד בלתי רווי, הנחשב בריא.
 
לקינוח: מתכון להכנת סלט עלים עם גרעיני רימון ותאנים

בסלט כולו יש כ-350 קק"ל; מנה אישית מכילה פחות מ-100 קק"ל
 
רכיבים:
חבילת עליי בייבי שטופים.
1/2 צרור עלי נענע.
1/2 כוס גרגירי רימון.
1/4 כוס של תאנים מיובשות חתוכות.
 
לרוטב:
מיץ מלימון אחד.
כף שמן זית.
כף חומץ בלסמי.
מלח כפית שטוחה.
 
אופן ההכנה:
1. קורעים בעדינות לחתיכות קטנות את עלי הבייבי ושמים בקערה.
2. קוצצים את הנענע ומערבבים עם עלי הבייבי.
3. מוסיפים את גרעיני הרימון, התאנים החתוכות, ואגוזי המלך - ומערבבים.

4. בקערה מערבבים את מרכיבי הרוטב ומוסיפים לסלט.


 


 
1
חדשות היום I מערכת 077-330-8993
1
 
1
דוברות מד״א: בשעה 09:39 התקבל דיווח במוקד 101 של מד״א במרחב נגב על נער שהובא למרפאה מקומית בתל שבע לאחר שככה״נ נפגע מרכב. חובשים ופראמדיקים של מד״א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לביה״ח סורוקה נער בן 13 במצב בינוני עם חבלות בפלג גופו העליון. טימור


 
 
השכלה גבוהה - הכשרה אקדמית
 
אוניברסיטת אריאל (שומרון)
 
אוניברסיטת בן גוריון בנגב
 
אוניברסיטת בר-אילן (רמת גן)
 
האוניברסיטה הפתוחה
 
מכון ויצמן למדע (רחובות)
 
האוניברסיטת העברית (ירושלים)
 
אוניברסיטת חיפה
 
הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל (חיפה)
 
אוניברסיטת תל-אביב
 
אפקה - המכללה האקדמית להנדסה (תל אביב)
 
בצלאל - אקדמיה לאמנות ועיצוב (ירושלים)
 
המכללה האקדמית (גליל מערבי)
 
האקדמיה למוסיקה ולמחול (ירושלים)
 
המכללה האקדמית (אשקלון)
 
המכללה האקדמית הדסה (ירושלים)
 
המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה (כרמיאל)
 
המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (באר שבע)
 
המכללה האקדמית ספיר (שער הנגב)
 
המכללה האקדמית ע"ש מקס שטרן (עמק יזרעאל)
 
המכללה האקדמית תל אביב-יפו
 
המכללה האקדמית תל חי (אצבע הגליל)
 
המרכז האקדמי לב (ירושלים)
 
המרכז האקדמי רופין (עמק חפר)
 
HIT - מכון טכנולוגי (חולון)
 
שנקר - בית ספר גבוה להנדסה ועיצוב (רמת גן)
 
המכללה הקדמית כנרת (עמק הירדן)
 
המכללה האקדמית (צפת)
 
הקמפוס האקדמי אחווה (מ.א. באר טוביה-ערוגות)
 
המכללה האקדמית (נתניה)
 
המסלול האקדמי המכללה למנהל (ראשון לציון)
 
המרכז האקדמי למשפט ועסקים (רמת גן)
 
המרכז האקדמי פרס (רחובות)
 
המרכז הבינתחומי (הרצליה)
 
הקריה האקדמית (קרית אונו)
 
מכון שכטר למדעי היהדות (ירושלים)
 
המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט (הוד השרון)
 
אורנים - המכללה האקדמית לחינוך (אורנים-קרית טבעון)
 
אלקאסמי - מכללה אקדמית לחינוך (באקה אל-גרבייה)
 
מכללת אוהלו לחינוך ולספורט (קצרין)
 
המכללה האקדמית בית ברל (כפר סבא)
 
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל (חיפה)
 
תלפיות - המכללה האקדמית לחינוך (תל אביב)
 
גבעת וושינגטון - מכללה אקדמית לחינוך (מ.א. חבל יבנה)
 
קיי - מכללה אקדמית לחינוך (באר-שבע)
 
המכללה האקדמית לחינוך גופני-ספורט ע"ש זינמן (נתניה)
 
גורדון - מכללה אקדמית לחינוך (חיפה)
 
דוד ילין - מכללה לחינוך (ירושלים)
 
חמדת הדרום - מכללה אקדמית לחינוך יהדות ומדעים (שדות נגב)
 
אורות ישראל - מכללה אקדמית דתית להכשרת מורות (אלקנה)
 
המרכז האקדמי ויצו חיפה ליצוב וחינוך (חיפה)
 
מכללה ירושלים חינוך תורני אקדמי (ירושלים)
 
מכללת לוינסקי לחינוך (תל אביב)
 
מכללת סכנין - הכשרה להוראה
 
סמינר הקיבוצים (תל אביב)
 
שאנן - המכללה האקדמית דתית לחינוך (חיפה)
 
המכללה האקדמית לישראל חינוך - בריאות (רמת גן)
 
המרכז הקדמי שלם (ירושלים)
 
אורט הרמלין - מכללה אקדמית להנדסה וטכנולוגיה (נתניה)
 
הנרייטה סאלד - בית הספר האקדמי לסיעוד (הדסה - ירושלים)
 
שמיר - בית הספר הקדמי לסיעוד (צריפין)
 
קפלן - בית ספר אקדמי לסיעוד (בי"ח קפלן - רחובות)
 
דינה - בית ספר אקדמי לסיעוד (בי"ח בלינסון - פתח תקווה)
 
וולפסון - בית ספר אקדמי לסיעוד (בי"ח וולפסון - חולון)
 
זיוה טל - בית ספר אקדמי לסיעוד (בי"ח שיבא - תל השומר) (רמת גן)
 
פט מתיוס - בית ספר אקדמי לסיעוד (בי"ח הלל יפה - חדרה)
 
רקנאטי - בית הספר למקצועות הבריאות (אונ' בן גוריון בנגב)
 
 
 
 
 
 

אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח
עורכי דין - ביטוח לאומי עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה
פיזיותרפיה התפתחותית פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה שיקומית פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה
קלינאי תקשורת רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית
רפלקסולוגיה שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה
שיקום נכים ונפגעים שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה  
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

   
חזרה לדף הבית    תנאי שימוש   מדיניות פרטיות   חוק הספאם   אתיקה מקצועית   חוק זכויות יוצרים הצהרת נגישות
                       
    fax-to-mail: 153-54-7126459   דוא"ל: lelo.hagbala@gmail.com   כתובת: בן חור אליהו 14 באר שבע       מערכת החדשות: 077-330-899-3

מדיניות שימוש ב-cookies וכלים אחרים

על מנת לאפשר הפעלתו של האתר באופן מיטבי וכן לשפר את חווייתך מהשימוש בו, יתכן וייעשה שימוש בכלים מסוג "עוגיות" (Cookies), כמו גם ב"כלים אחרים" | יחד עם זאת, אנו כאן ב-אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות נדרשים לאישורך והסכמתך | היה ואם אין רצונך להתיר השימוש בכלים אלו, הנך נדרש/ת להפסיק באופן מיידי שהייתך-שימושך באתר | האמור ד-לעיל' מהווה תמצית "מדיניות השימוש" באתר | את הנסח המלא והמחייב ניתן למצוא בקטגוריה "מדיניות פרטיות".

בכל שאלה ובקשה ניתן לפנות באמצעות
  צור קשר  שבאתר   |   מדיניות פרטיות 


© כל הזכויות שמורות ל: עדי גולן ADI GOLAN
לייבסיטי - בניית אתרים