Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

קונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית לציון יום הולדתו של פליקס מנדלסון | קונצ’רטו לשני פסנתרים, בביצוע של הצמד המצוין סיון סילבר וגיל גרבורג (גרמניה) 22/02/2024

מערכת, 14/02/2024, צילום: יחצ

יום הולדת למנדלסון

קישור לאתר: 22/02/2024 | חמישי | 20:00 | מוזיאון תל אביב

קישור לאתר לרכישת כרטיסים: https://www.ico.co.il/show/2042

קוד הטבה: 686120  – כרטיס בעלות 120 ₪ במקום 195 ש״ח

מנצח: רוברטו פורֶס וֶסֶס (ספרד-צרפת)

פסנתרים: סיון סילבר וגיל גרבורג (ישראל-גרמניה(

בתוכנית:

הפתיחה ל”השיבה מן הנכר למולדת”, אופ’ 89

אינטרמצו ונוטורנו מתוך “חלום ליל קיץ”, אופ’ 61

קונצ’רטו לשני פסנתרים ולתזמורת במי מז’ור

סימפוניה מס’ 4 בלה מז’ור, אופ’ 90, “האיטלקית”

המנצח רוברטו פורֶס וֶסֶס (Forés Veses), יליד ולנסיה בספרד, זכה בתחרות הניצוח ע”ש יבגני סבֶטלנוב ובתחרות הבינלאומית למנצחי אופרה ע”ש לואיג’י מַנצ’ינֶלי. ניצח על תזמורות חשובות ביפן, ברוסיה, בהונג קונג, באנגליה, בצרפת, בלוקסמבורג, בצ’כיה, באיטליה ובספרד, ובארץ – על הקאמרטה הישראלית ירושלים. כיהן כמנצח ראשי וכמנהל אמנותי של התזמורת הלאומית של חבל אובֶרן בצרפת (2021-2011), עימה הקליט ואף השיק חברת הקלטות של התזמורת. כן סייר עם תזמורת זו ביפן ובדרום אמריקה. ניצח בבתי אופרה חשובים, בהם הבולשוי, תיאטרו רג’יו די טורינו, וכן במונפלייה, בהלסינקי, בליון, ברואן, בסנט אטיין, ובהמשך העונה – בציריך ובלוזאן. הופיע בפסטיבלים רבים ברחבי צרפת ובפסטיבל מיוחד בקונסרבטוריון צ’ייקובסקי במוסקבה לציון 90 שנה להולדתו של סבטלנוב (2018). www.robertofores.com

בני הזוג הפסנתרנים סיון סילבר וגיל גרבורג זוכים לתשואות הקהל ולשבחי הביקורת ומוזמנים להופיע עם תזמורות חשובות, בהן הפילהרמונית הישראלית, הפילהרמונית של סנט פטרבורג, הסימפונית של מלבורן והקאמרפילהרמוני הגרמנית, בפסטיבלים מובילים וברסיטלים באולמות יוקרתיים, בהם קרנגי ומרכז לינקולן בניו יורק, המויזקפריין בווינה, האולם של פסטיבל זלצבורג, בית האופרה של סידני, הפילהרמוני בברלין, הרודולפינום בפראג והמוזיקחבאו באמסטרדם, ובכ-70 מדינות בחמש היבשות. הקלטותיהם ב-4 ידיים ובשני פסנתרים זוכות לשבחים. הקלטת הקונצ’רטי לשני פסנתרים של מנדלסון עם הקאמרפילהרמוני הבווארית בניצוחו של כריסטופר הוגווּד תוארה כ”מרגשת באופן יוצא דופן” ו”מבריקה”. לדברי סיון סילבר, “כזוג אנו מבטאים את הרגשות שלנו ובאותה עת גם רגישות משותפת. אנחנו ישות אחת, ועם זאת אנחנו בדיאלוג זה עם זה – מכאן הקסם”. ומוסיף גיל גרבורג: “ככל שאנו עובדים יותר ביחד, כך אנו צומחים יחד ונעשים חופשיים יותר. אנחנו מממשים בארבע ידיים את כל מה שאנו מדמים בעיני רוחנו”. ב-2014 התמנה הצמד להורות דואו פסנתר באוניברסיטה לאמנויות של גראץ. שניהם למדו בבית הספר הגבוה למוזיקה בהנובר בהדרכת פרופ’ אריה ורדי. silvergarburg.com

יום הולדתו של פליקס מנדלסון חל ב-3 בפברואר. לציון המועד אנו מקדישים את תכנית הקונצרט כולה ליצירותיו.

פליקס מנדלסון

(1847-1809)

הפתיחה ל”השיבה מן הנכר למולדת”

“Die Heimkehr aus der Fremde”

אופ’ 89

(כ-7 דקות)

“השיבה מן הנכר למולדת” הוא שמו של זינגשְפּיל (דרמה מוזיקלית גרמנית) קומי במערכה אחת. מנדלסון הלחין אותו למילותיו של ידידו קרל קלינגֶמן ב-1829, בעת שהותו בוויילס שבאנגליה במהלך ביקורו באיים הבריטיים, לכבוד חתונת הכסף הקרבה של הוריו. ואכן הוא בוצע בביתם בסוף דצמבר, כשבני הבית שרים את כל התפקידים. היצירה קיבלה מספר אופוס מאוחר מאחר שיצאה לאור רק לאחר מות המלחין, שהחשיבהּ כיצירה לשימוש ביתי בלבד. ביצועים פומביים ראשונים נעשו רק ב-1851. כיום היצירה בשלמותה כמעט שאינה מבוצעת.

“חלום ליל קיץ”

אופ’ 61

אינטרמצו

נוטורנו

(כ-10 דקות)

בתחילת המאה ה-19 תורגמו מחזותיו של שקספיר לגרמנית בידי המשוררים הגרמנים שלֶגֶל וטיק, מה שהפך אותם מיד לנכס תרבותי גרמני. קסמו להם האיכויות הדרמטיות הרומנטיות והעיסוק בעל-טבעי, בפנטסטי, במסתורי ובחלומות. מחזותיו של שקספיר היו מוכרים בבית מנדלסון עוד קודם לכן, מתרגומים שערך סבו, משה מנדלסון. המחזה “חלום ליל קיץ” היה אהוב עליהם במיוחד והם הציגוהו בביתם. כשהיה בן 17 הגיע לידי מנדלסון התרגום החדש, והוא העלה את רשמיו במוזיקה. הוא ביצע אותה בבית עם אחותו פאני בפסנתר ב-4 ידיים ובהמשך תזמר אותה. ב-1842 (16 שנה מאוחר יותר) התבקש על ידי מלך פרוסיה להלחין מוזיקה נלווית למחזה כולו, שיוצג במסגרת חגיגות יום הולדתו של המלך בארמונו החדש בפּוטסדם באוקטובר 1843. הפרק מימי נעוריו נקבע כפתיחה, ונוספו לו 14 קטעים שנוגנו בין התמונות השונות של המחזה. האינטרמצו (קטע ביניים) מופיע בין המערכה השנייה לשלישית, והנוטורנו (נוקטורן, מוזיקה לֵילית) – לפני מארש החתונה.

קונצ’רטו לשני פסנתרים במי מז’ור

  1. Allegro vivace (מהיר ומלא חיים)
  1. Adagio non troppo (איטי אך לא מדי)
  1. Allegro (מהיר)

(כ-29 דקות)

מנדלסון היה ילד פלא. אמרו עליו שגאוניותו עלתה על זו של מוצרט כשהיה בגילו. הקונצ’רטו לשני פסנתרים הולחן ב-1823, בהיותו בן 14 בלבד. ביצוע הבכורה נוגן בידי מנדלסון ואחותו פאני, שהייתה פסנתרנית מצויינת בזכות עצמה, בקונצרט ביתי שנערך ב-14 בנובמבר 1824 לכבוד יום הולדתה ה-19 של פאני. הקונצ’רטו נכתב על פי המודל של הקונצ’רטו לשני פסנתרים של מוצרט, שנכתב גם הוא למטרה ביתית בעבור מוצרט ואחותו. בביצוע הפומבי הראשון, שהתקיים בלונדון ביולי 1829, ניגן מנדלסון עם איגנץ מושֶלֶס, מגדולי הפסנתרנים בתקופה ומוזיקאי בעל שיעור קומה, שהיה מבוגר ממנדלסון ב-13 שנים ונתן לו כמה שיעורי פסנתר ב-1824. בעקבות זאת כתב עליו: “היום אחר הצהריים נתתי לפליקס מנדלסון את שיעור המוזיקה הראשון שלו. לרגע לא נעלמה ממני העובדה שישבתי לצידו של אמן דגול, לא תלמיד…”. ועוד: “פליקס, נער בן 15, הוא תופעה. מה הם כל ילדי הפלא בהשוואה אליו? ילדים מוכשרים ותו לא. כבר עתה הוא אמן בשל, למרות שהוא רק בן 15! מיד התיישבנו שנינו ליד הפסנתר למשך כמה שעות, כי הייתי חייב לשמוע אותו מנגן ולראות את יצירותיו. כל היצירות כה שופעות גאונות, ובה בעת כה נכונות ומדויקות”. מנדלסון לא כתב קדנצות לפרקי הקונצ’רטו. על פי בקשתו, בקונצרט בלונדון מושלס הוא שניגן קדנצה לקראת סוף הפרק הראשון. הקונצ’רטו לא יצא לאור בחייו. כתב היד נטמן בספריה העירונית בברלין בין כ-50 כרכים של יצירות נעורים של מנדלסון, עד שחולץ מעבר למסך הברזל רק בשנות החמישים של המאה ה-20, כ-130 שנים לאחר כתיבתו. היצירה מתאפיינת בשמחת חיים ובווירטואוזיות, וכן בחילופים תכופים בין מז’ור למינור. הכתיבה לשני פסנתרים מצליחה להיות שקופה: יש שכל פסנתר מנגן לבדו, או שמתקיימים דיאלוגים בין השניים, או שהמנגינה אצל האחד בעוד השני מלווה.

סימפוניה מס’ 4 בלה מז’ור, אופ’ 90, “האיטלקית”

  1. Allegro vivace (מהיר ומלא חיים)
  1. Andante con moto (נינוח ועם תנועה)
  1. Con moto moderato (בתנועה מתונה)
  1. Saltarello: Presto (סַלטָרֶלו: נחפז)

(כ-26 דקות)

באוקטובר 1830 יצא מנדלסון למסע ממושך באיטליה – האבן השואבת לכל האמנים בזמנו. בפברואר 1831 כתב לאחותו פאני: “התחלתי להלחין שוב במרץ מחודש, והסימפוניה האיטלקית מתקדמת במהירות; זו תהיה היצירה השמחה ביותר שכתבתי מעודי, בייחוד הפרק האחרון”. הוא שאף להעלות בצלילים את רשמיו מן הנופים, מן האירועים ומן התושבים. באוקטובר 1831 שב למולדתו, אך הסימפוניה הושלמה רק בנובמבר 1832, וגם זאת רק בעקבות הזמנה ששכר מכובד בצדה מן האגודה הפילהרמונית בלונדון. על הצלחת הקונצרט, שהתקיים במאי 1833, כתב מושֶלס: “מנדלסון היה ההצלחה יוצאת הדופן של הקונצרט; הוא ניצח על הסימפוניה בלה מז’ור המפוארת שלו וקיבל מחיאות כפיים נלהבות”. למרות זאת המשיך מנדלסון לערוך שינויים בפרטיטורה ואסר לבצע את היצירה בגרמניה בחייו. כיום הסימפוניה היא מיצירותיו הפופולריות ביותר.

הפרק הראשון ממחיש את הדברים שכתב לאחותו עם הגעתו: “איטליה לבסוף! וכל מה שחשבתי לאושר העילאי הרי הוא כאן, ואני טובל בו”. מקצב המילה “איטליה” שולט בנושא. הפרק השני מתאר תהלוכה של עולי רגל שראה מנדלסון בעת ביקורו בנפולי. על רקע צעדים כבדים נשמעת מלודיה איטלקית מקוננת, הנקטעת על ידי חטיבות של רשמי התפעלותו בסגנון מוזיקלי גרמני. הפרק השלישי הוא מנואט מסורתי, עם “טריו” (בית אמצעי) הנשלט על ידי תרועת הקרנות. הפרק הרביעי מתאר קרנבל רומאי, שמנדלסון צפה בו מחלון חדר המלון שלו. חבורות של רוקדים חולפות על פניו במחולות קצביים סוחפים: הסַלטָרֶלו עם מקצב הדילוגים האופייני והטרנטֶלה המסתחררת.

 

שתפו את הכתבה

תגובות

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

כתבות נוספות

במעמד הנהלת מחוז צפון בכללית, בניהולו של ד”ר מרדכי דיין, הוענקו פרסי הצטיינות למרפאות התיישבות אשר הובילו בשירות, בסיכום נתוני שנת 2023

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

בית הקונפדרציה מציג בשיתוף עם הספרייה הלאומית מופע מיוחד: יגל הרוש ואנסמבל שיר ידידות חוברים למוזיקאי אביב בכר ומגישים פרשנות חדשה לשירת הבקשות של יהודי מרוקו

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

ד”ר ראשד אבו סאלח, בן 42, נשוי +2, מתגורר במג’דל שמס, התמחה בכירורגיה כללית במרכז רפואי העמק, ובבית חולים רמב”ם סיים בהצטיינות התמחות בכירורגית כלי דם, מונה לאחרונה לנהל

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

“פיברומיאלגיה – אתגרים, התמודדות, טיפול וזכויות” בעריכת פרופ’ יהודה שינפלד, פרופ’ הווארד עמיטל, עו”ד אלי לוטן, שרון גור, בהוצאת ספרי ניב, הוא הספר הראשון שעוסק באופן מקיף

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

מחקר בינלאומי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף עמיתים מגרמניה, ארה”ב וקנדה, התעמק בפוטנציאל של הגדלת רמות חלבון (MIF) כגישה חדשה להתמודדות עם מחלת ניוון שרירים .(ALS)

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

“חופה שחורה בווינה” מאת זוהר דויטש בהוצאת ספרי ניב, הוא קובץ של עשרה סיפורים מקסימים ומרגשים שעוסקים בשיבה למפגשים האנושיים, לאהבות, לפרידות ולתהומות של ימים אחרים

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

מנהלת המחלקה פרופ’ אילנה דואק: “אנחנו נעניק למטופלים שלנו שירות בסביבה נעימה ומתקדמת יותר, עם יותר פרטיות ותנאי בדיקה וטיפול של 5 כוכבים”

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

סיימון שאמה (אנגליה, בשיחה עם נדב איל), ג׳ון אירווינג (ארה״ב, במפגש עם ארי פולמן), אן ברסט (צרפת), דלפין הרווילר (צרפת), ורוז’אן ווסגוניאן (רומניה), מירנה פונק (גרמניה), חריסטוס חומנידיס

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

המנצח (רועי אופנהיים) באמצעות התזמורת ובשילוב וידאו ארט יוצר עולמות מוזיקליים-ויזואליים מסעירים וסוחפים ללא מילים, בעוד שהמספר שבצד הבמה (עידו ברטל) המשמש כקול שבראשו

י״ג באייר ה׳תשפ״ד – 21/05/2024

סרטן השלפוחית הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בישראל. אחד מכל 28 גברים ואחת מכל 89 נשים נמצאים בסיכון לחלות. עישון הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

“חצי מן העולם הבא שלי אני נותן לך”: סיון ואבישר הר־שפי – מפגש שני במסגרת הסדרה החדשה “על אהבה בסיפור החסידי”

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

השיטה פותחה במעבדתו של פרופ’ ברק רוטבלט באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומבוססת על עשור של מחקר. ממצאי המחקר התפרסמו בכתב העת nature communications

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

האמנית הרב תחומית יפה בן דיין, הפותחת בימים אלו תערוכת יחיד ראשונה שלה במרכז תל אביב, היא אישה שקורצה מחומרים של חמלה חום ונתינה וכמובן הערצת האסתטיקה והיופי הנשגב

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בהשתתפות סמנכ”לית חטיבת בתי חולים בכללית ד”ר אורלי וינשטיין, מנהלות וצוות מכון הדימות, הנהלת ביה”ח כרמל, מנהלי מחלקות ומנהלי סיעוד, צוותים ואורחים רבים נחנך השבוע בשעה טובה

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בבית הדיור המוגן היוקרתי “אוונגרד רזידנס” מקבוצת “מנו ספנות”, השוכן במרומי הכרמל בחיפה, מוצגת תערוכת צילומים מיוחדת, “מסע במעגל החיים” שיצרו דיירות ודיירי המקום, בתהליך קבוצתי

י״ב באייר ה׳תשפ״ד – 20/05/2024

בעקבות תביעה שהגיש העובד חזר בו המוסד לביטוח לאומי מהתנגדותו

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

בשנת ה-150 לאמן הבריחות היהודי הארי הודיני להקת בלט ירושלים בניהולה האומנותי של נדיה טיימופייבה

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

ברבע הגמר גבר יסעור על יריב טורקי אחר בתוצאה 5-30 ובחצי גמר גבר על יריב ספרדי בתוצאה 4-28

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

מוזיקה יהודית בהשפעות מקומיות ממקומות שונים ברחבי הגלובוס יוון, צפון אפריקה, אירופה וגם ארץ ישראל כולל ביצוע נדיר לרביעיית נבל מאת מרק לברי ופיוט מיוחד שנכתב לזכרו של גל אייזנקוט

ד׳ באייר ה׳תשפ״ד – 12/05/2024

לפני כשנה יזם והקים משרד הבריאות את הוועדה לטיפול במצוקת כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות, על מנת לתת מענה לאתגרים עתידיים הן בשגרה והן בחירום. היום הגיש פרופ’ רוני גמזו

א׳ באייר ה׳תשפ״ד – 09/05/2024

הרשמו לאתר

שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
שם משתמש(באנגלית בלבד)*
סיסמא*
אימות סיסמא*
דילוג לתוכן