ללא הגבלה - אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות - שירי דותן 01-09-2016
אתר החדשות המרכזי לנכויות ומוגבלויות
           
מבזק
בימים אלו אנו מבצעים עבודות שידרוג ופיתוח האתר. יתכנו שינויים בחיפוש ובכניסה לתכנים כמו גם במראה האתר, מועד סיום עבודות השדרוג והפיתוח 15-08-2019
    האינדקס הקהילתי
           
אוכל ותזונה  |  בריאות ונפש   |  בארץ  |  התנדבות וקהילה  |  חוק ומשפט   |  ספורט  |  רפואה משלימה   |  עמותות וארגונים   |  אגפי רווחה  |  טפסים ביטוח לאומי
 
אוכל ותזונה

לאכול, ללמוד, להצליח!

לקראת פתיחת שנת הלימודים, קבלו מדיאטנית סטודיו סי 6 עצות מועילות ליום לימודים בריא ומוצלח


שירי דותן, 01/09/2016, צילום: זאב שטרן

 

 

הרמב"ם אמר שבבוקר צריך לאכול כמו מלך. האם הוא התכוון שלאכול כמו מלך פירושו לאכול ארוחה מתוקה עם הרבה סוכר? לאכול הרבה? כנראה שלא, אך מה שבטוח זה שהוא התכוון שכדאי שלא נדלג על ארוחת הבוקר. במחקר גדול בארה"ב שפורסם השנה, נמצא שצריכה של ארוחת בוקר בקרב תלמידים בבית ספר יסודי שיפרה את ביצועיהם במבחנים. בנוסף, נמצא שגם תכולת הארוחה חשובה: צריכה של ארוחת בוקר שמכילה דגנים מלאים ופחות סוכר יכולה לשפר את הביצועים הלימודיים של התלמידים. כל הורה היה רוצה לדעת איך הוא יכול לגרום לילד שלו להצליח בלימודים.

לפניכם חמש עצות שימושיות משולחנה של שירי דותן, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, שמומלץ לכולנו ליישם ליום לימודים מוצלח עבור ילדנו:

1. לפצל את ארוחת הבוקר
ילדי ישראל קמים סביב השעה 07:00 בבוקר, לאחר "צום הלילה", שבו מאגרי הגליקוגן (אנרגיה) נגמרים. ארוחת הבוקר בבתי הספר בארץ היא סביב השעה 10:00. מהקימה עד לשעה זו הם הספיקו לעשות הליכה קלילה או נסיעה באופניים לבית הספר וגם ללמוד שני שיעורים. אלו פעולות שדורשות אנרגיה. לכן, חייבים למלא את המאגרים האלו חזרה עוד לפני היציאה מהבית.
מה עושים? ארוחת הבוקר צריכה להתחלק לשניים, ארוחה קטנה לפני שיוצאים מהבית לכיוון בית הספר וארוחת עשר רגילה.

2. לאכול אחרת לפני היציאה לבית הספר
איך תראה הארוחה הקטנה לפני שיוצאים מהבית? לרוב, המזון הנפוץ ביותר בקרב הילדים הוא מנה של דגני בוקר, שילדינו עוד בעיניים עצומות שמים בתוך קערה יחד עם החלב ומשם הולכים לבית הספר. לעיתים גם שותים שוקו בנוסף או במקום דגני הבוקר.
הרגל שמומלץ לשנותו מהסיבה הפשוטה – מכיל הרבה סוכר! היום לא פשוט למצוא עבור ילדינו דגני בוקר שיהיו עבורם טעימים וגם יהיו בעלי ערך תזונתי גבוה. נכון, חברות המזון עושות מאמצים רבים בשביל להעשיר את דגני הבוקר בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים אבל בסופו של דבר הסוכר הפשוט תמיד יימצא שם ובכמות די- גדולה ביחס לאפשרויות אחרות שקיימות בתפריט.
מה עושים? משנים את ההרגל ומגוונים עם אפיה ביתית של עוגייה או מאפה שמכילים מעט סוכר או תחליף טבעי לסוכר הלבן כמו סילאן אמיתי, דגנים מלאים ושומנים בריאים  כמו אגוזים, שקדים וטחינה. מדי פעם ניתן לאכול דגני בוקר אבל חשוב לבחור את המוצר על המדף שמכיל הכי פחות סוכר. בנוגע לשוקו, במידה וההרגל מושרש היטב התחילו עם מעבר להכנת שוקו ביתי עם קקאו ושליטה שלכם בכמות הסוכר וכמות החלב (שגם מכיל סוכר) בהמשך מינון הכמות, ניתן לבחור בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע בו תאפשרו לילדכם לשתות שוקו.

3. להכין כריך בריא, משביע וטעים
מחקר שבדק את הקשר בין צריכה של מזונות בריאים לבין תפקוד קוגניטיבי התנהגותי בקרב ילדים ומתבגרים מצא שקיים קשר חיובי בין צריכה של מזונות בריאים כמו דגנים מלאים, דגים, פירות וירקות, לבין פיתוח יכולות קוגניטיביות התנהגותיות של שליטה עצמית, זיכרון, תשומת לב ותכנון.
כריך בריא צריך להכיל את כל אבות המזון. אב המזון שצריך לייחס לו חשיבות רבה ולוודא שהוא קיים בכל כריך הוא החלבון, הנמצא בטונה, ביצה, גבינה, ממרח חומוס, ממרחים שונים מקטניות (עדשים, שעועית).
חלבון הינו אב המזון שאחד התפקידים שלו הוא לגרום לשובע לאורך זמן ועל כן חשיבותו רבה בהקשר של יום לימודים שנמשך לפחות חמש שעות שדורשות ריכוז רב.
לא פעם אני שומעת מהורים מתוסכלים שהילד לא אוהב את הלחם המלא שהם קונים. בעידן השפע של היום יש המון סוגים של לחמים טובים ובריאים פשוט צריך להיות סבלניים, לקנות ולנסות.
מה עושים? כל הדיאטניות הקליניות בסטודיו סי מנחות את הלקוחות איך בוחרים בסופר את הלחם הנכון. כשאתם קונים לחם תסתכלו שיש עליו את התו של משרד הבריאות ''אפשרי בריא'' סימון שאומר שבלחם זה: לפחות 80% מהקמח שבמוצר הם מדגנים מלאים, תכולת הנתרן המרבית בלחם היא 400 מ"ג ל-100 גרם מוצר והערך הקלורי המרבי הוא 250 קק"ל ל-100 גרם מוצר.
מומלץ להוסיף לכריך ירקות בתוכו או לצדו מה שייתן לו רעננות, טעם וכמובן ויטמינים ומינרלים חיוניים.
ומה נעשה אם הילד מבקש כריך עם שוקולד? כריך עם ממרח שוקולד אינו יכול להוות תחליף לכריך מכיוון שאינו מכיל את החלבון, הוויטמינים והמינרלים שילדכם צריך. מעוניינים פעם בשבוע לזרום עם הילד? אין בעיה, אפשר לצרף לכריך הרגיל גם כריך עם שוקולד, במידה ושני כריכים זה יותר מדי עבורו אפשר להכין חצי כריך עם חלבון וירקות וחצי כריך עם שוקולד. רק זכרו להעביר גם לילד שהכריך עם השוקולד הוא בא כתוספת ולא במקום.

4. לגרום לילד לאהוב את הכריך
איך תגרמו לילדכם לאהוב את מה שאתם מכינים לו, ולא לזרוק אותו לפח? כאן כבר צריך לשלב יצירתיות, שיתוף הילד בהכנת לוח הכריכים השבועי והתעניינות מדי פעם ברצון שלו לגוון את התפריט.
מה עושים? כדיאטנית קלינית בסטודיו סי המלצתי לאימהות לפני תחילת הלימודים לשבת עם כל ילד/ה, ולהרכיב ביחד את התפריט השבועי. אפשר לשלב את זה עם משחק לרשום טבלה בת 3 טורים: בטור של סוג הלחם: לחמניה, פיתה מלאה, לחם מלא, בטור של החלבון: טונה, ביצה, גבינה, ממרח חומוס, ממרחים שונים מקטניות (עדשים, שעועית), ובטור השלישי את הירקות שהוא אוהב. הילד ימתח קו בין שלושת הטורים, וימצא את הקומבינציות שנראות לו המתאימות ביותר.

5. להכין את ילדכם ליום לימודים ארוך
חוץ מהפסקת העשר ישנן עוד הפסקות קטנות שבהן הילדים נהיים רעבים. בנוסף, הרבה מהתלמידים לומדים עד שעות מאוחרות, כך שכריך אחד לא ישאיר אותם שבעים.
מה עושים? מומלץ להביא לילדכם פרי או עוגייה ביתית ובריאה או פירות יבשים ולהכין לו עוד כריך על מנת שיוכל להתרכז גם בשעות הקשות ולא יגיע מורעב הביתה.
ומה לגבי חטיפי אנרגיה? חטיפי אנרגיה רבים הם למעשה ממתק בתחפושת. ישנם סוגים רבים של חטיפי אנרגיה, כדאי לבחור את חטיף האנרגיה שמכיל הכי פחות סוכר ויהיה טעים עבור ילדכם. גם כאן חשוב לגוון ולא לצרוך את החטיף באופן יומיומי.
כל הדיאטניות הקליניות בסטודיו סי מנחות את הלקוחות, כי הטמעת השינוי במשפחה לא קורה ביום אחד. נדרשת סבלנות והתמדה מצדכם ולבסוף תראו את התוצאות. השקעה באוכל מזין ובריא בזמן הקצר היא השקעה בבריאות וגם בהצלחה של ילדכם לטווח הארוך בתחומים רבים.

6. לרשום את הילדים לחוגי ספורט לשמירה על כושר גופני
אל תסתפקו בשיעורי הספורט של הילדים בבית הספר. רשמו אותם לחוגי ספורט גם אחרי הלימודים. חוגי ההתעמלות בסטודיו סי לילדות וגם לנערות הינם חוויה קבוצתית מהנה ביותר, המשלבת אימון ותנועה ברוח צעירה. האימון לנערות משלב חוויה כיפית וצעירה, הכוללת פעילות אירובית המלווה במוסיקה קצבית וסוחפת, כשהמטרה היא העלאת הדופק ושריפת קלוריות. השיטה המיוחדת שפתחנו בסטודיו סי מתמקדת במקומות שהכי חשוב לחזק ולעצב. בנוסף, האימון שם דגש על יציבה נכונה, שיווי משקל, שיפור הקואורדינציה, שיפור הסיבולת, שיפור צפיפות העצם, ופיתוח המודעות לבריאות הגופנית והנפשית. הפעילות הגופנית בסטודיו סי תורמת גם לתחושת רעננות, מעודדת את הקשב והריכוז, משפרת את דימוי הגוף והביטחון העצמי. פעילות גופנית בקבוצת הנערות של סטודיו סי יוצרת גם חברויות חדשות, ומעודדת את היכולת שלך לעבוד בשיתוף פעולה.

מקורות מידע:
-       Lauren T. Ptomey PhD et al, Breakfast Intake and Composition Is Associated with Superior Academic Achievement in Elementary Schoolchildren, Journal of the American College of Nutrition, January 2016.
 
-       J. F. W. Cohen et al, The effect of healthy dietary consumption on executive cognitive functioning in children and adolescents: a systematic review, British Journal of Nutrition, January 2016.
 
Susan I. Barr et al, Breakfast consumption is positively associated with nutrient adequacy in Canadian children and adolescents, British Journal of Nutrition, September 2014.
 

שירי דותן הינה דיאטנית קלינית בסטודיו סי, הרשת הנשית, המובילה בישראל לחיטוב, לעיצוב, לכושר ולהרזיה.




 


 

האינדקס הקהילתי
18,903 בעלי עסקים ונותני שירות
 
אבחון וטיפול אלטרנטיבי 843
   
אביזרי חבישה 12
   
אביזרי שיקום 36
   
אוסטיאופתיה 33
   
אופטומטריסטים 634
   
אופטיקאים 529
   
אחיות פרטיות 145
   
אירידיולוגיה 20
   
אמבולנס פרטי 142
   
ארומתרפיה 23
   
ביופידבק 17
   
בית לחיים 4
   
בית אבות דיור מוגן 502
   
בתי הבראה והחלמה 13
   
בתי חולים 81
   
בתי חולים לבריאות הנפש 21
   
בי"ח סיעודיים וגריאטריים 99
   
בתי טבע 158
   
בתי מרקחת 819
   
גוף ונפש 422
   
דיאטנים 537
   
הומאופתיה 280
   
הידרותרפיה 51
   
הילינג 265
   
היפנוזה 18
   
הסעות נכים 27
   
השמת עובדים זרים 65
   
ויטמינים 10
   
חיתולים למבוגרים 66
   
טווינא 23
   
טיפול אלטרנטיבי בילדים 44
   
טיפול באמצעות בעלי חיים 43
   
טיפול בעזרת יצירה והבעה 384
   
טיפול בהפרעות זיכרון 7
   
טיפול בהפרעות שינה 16
   
טיפול באמצעות ציורי ילדים 2
   
יועצי תזונה 70
   
כירופרקטיקה 109
   
כירורגיה של היד 28
   
מגנטותרפיה 7
   
מדיטציות 48
   
מוצרים אורטופדיים 295
   
מוקדי עזרה ראשונה 103
   
מכונים רפואיים 526
   
מכשירי שמיעה ואביזרים 194
   
מנגנוני נכים לרכב 16
   
מרחצאות ומעיינות מרפא 6
   
נטורופתיה 235
   
נעליים אורטופדיות 84
   
עורכי דין ביטוח 1044
   
עורכי דין ביטוח לאומי 1217
   
עורכי דין דיני נזיקין 4182
   
עורכי דין רשלנות רפואית 462
   
פודיאטרים 27
   
פיזיותרפיה 381
   
פיזיותרפיה התפתחותית 16
   
פילאטיס 167
   
פלדנקרייז 139
   
פסיכוגריאטריה 2
   
פסיכולוגיה התפתחותית 31
   
פסיכולוגיה שיקומית 39
   
פסיכותרפיה 632
   
פרחי באך 41
   
ציוד ואביזרים לנכים 49
   
קינסיולוגיה 25
   
קלינאי תקשורת 254
   
רולפינג 8
   
רכב חשמלי וקלנועיות 46
   
רכיבה טיפולית 38
   
רפואה סינית 403
   
רפלקסולוגיה 433
   
שיאצו 180
   
שיטת אלבאום 17
   
שיטת אלכסנדר 79
   
שיטת פאולה 31
   
שיקום נכים ונפגעים 165
   
שירותי סיעוד 556
   
תזונה ודיאטות טבעיות 98 
   
תרפיה במוסיקה 29
   

 חזרה לדף הבית      |    תנאי שימוש     |     מדיניות פרטיות     |     חוק הספאם     |     אתיקה     |     חוק זכויות יוצרים      
 


אבחון וטיפול אלטרנטיבי אביזרי חבישה אביזרי שיקום אוסטיאופתיה אופטומטריסטים
אופטיקאים אחיות פרטיות אירידיולוגיה אמבולנס פרטי ארומתרפיה
ביופידבק בית לחיים בית אבות, דיור מוגן בתי הבראה והחלמה בתי חולים
בתי חולים לבריאות הנפש בי"ח סיעודיים וגריאטריים בתי טבע בתי מרקחת גוף ונפש
דיאטנים הומאופתיה הידרותרפיה הילינג היפנוזה
הסעות נכים השמת עובדים זרים ויטמינים חיתולים למבוגרים טווינא
טיפול אלטרנטיבי בילדים טיפול באמצעות בע"ח טיפול ע"י יצירה והבעה טיפול בהפרעות זיכרון טיפול בהפרעות שינה
טיפול ע"י ציורי ילדים יועצי תזונה כירופרקטיקה כירורגיה של היד מגנטותרפיה
מדיטציות מוצרים אורטופדיים מוקדי עזרה ראשונה מכונים רפואיים מכשירי שמיעה ואביזרים
מנגנוני נכים לרכב מרחצאות ומעיינות מרפא נטורופתיה נעליים אורטופדיות עורכי דין - ביטוח
עורכי דין - ביטוח לאומי עורכי דין - דיני נזיקין עורכי דין - רשלנות רפואית פודיאטרים פיזיותרפיה
פיזיותרפיה התפתחותית פילאטיס פלדנקרייז פסיכוגריאטריה פסיכולוגיה התפתחותית
פסיכולוגיה שיקומית פסיכותרפיה פרחי באך ציוד ואביזרים לנכים קינסיולוגיה
קלינאי תקשורת רולפינג רכב חשמלי רכיבה טיפולית רפואה סינית
רפלקסולוגיה שיאצו שיטת אלבאום שיטת אלכסנדר שיטת פאולה
שיקום נכים ונפגעים שירותי סיעוד תזונה ודיאטות טבעיות תרפיה במוסיקה רישום לאינדקס

 
 
 
 
כל הדרכים שלכם ליצירת קשר:

 
 
 
 
153-53-79-88-99-6 lelo.hagbala.news@gmail.com
 
מערכת: ב"ח 14 באר-שבע


© כל הזכויות שמורות ל: עדי גולן.