הדוקטורנטית אלית בריל מאוניברסיטת אריאל, זוכה בפרס הצטיינות הנשיא בשיתוף קרן אתנה על פיתוח תכניות חדשניות להוראת כישורים ומיומנויות
אות הצטיינות מנשיא המדינה בשיתוף קרן אתנה על חדשנות בהוראה הוענק לאלית בריל ב-21/06. אלית פיתחה פרוטוקולים חדשניים לקידום כישורים ומיומנויות, ובראשם התכנית ‘מלך הפתרונות’, לקידום פתרון בעיות יעיל בקרב ילדים וילדות בחינוך הרגיל והמיוחד, התוכנית נבחנת כעבודת דוקטורט באוני’ אריאל בהנחיית פרופ’ אסתר בן יצחק ודר’ גיל צוקרמן.
תוכנית זו, שפתחה אלית בריל, מיושמת קרוב לעשור עם מאות ילדים וילדות בגילי גן ויסודי, ובאוכלוסיות שונות כמו בעלי קשב וריכוז, לקויות למידה, הפרעות רגשיות התנהגותיות, אוטיזם ומש”ה (מוגבלות שכלית התפתחותית, שבעבר כונתה פיגור שכלי) ועוד. בתכנית נלמדת שפה למציאת פתרונות המותאמות אישית לאתגרים הניצבים בפני כל אחד ואחת. אלית בריל גם מפעילה קבוצת פייסבוק המיועדת להורים לילדים וילדות צעירים, לעובדי/ות הוראה וייעוץ וכדומה: קישור לקבוצת הפייסבוק ‘מלך הפתרונות’.
“אני גאה לספר,” אומרת אלית בריל, “על תלמיד בתפקוד נמוך, שעסק באופן אובססיבי בחטיפת אוכל עד כדי הוצאתו מהבית להוסטל למרות גילו הצעיר (10) ובשל קשיי התנהגות נוספים. בעקבות פרוטוקול איפוק ודחיית סיפוקים, התלמיד ניגש כיום עצמאית למורה ומבקש רשות באמצעות סמל או אייפד, וכשהמורה עונה באייפד, שנדרש ‘לחכות קצת’, הוא בעצמו ‘לוחץ’ על הפתרון וניגש לפינה אחרת בכיתה, וקופץ על כדור הפיזיו או מתעסק עם פריטים אחרים. כתוצאה מהשיפור העצום, התלמיד שבעבר נדרש היה ליווי צמוד במשך כל היוםעל מנת למנוע ממנו לפתוח ארונות או לרוץ לכיתות אחרות, נשלח כיום למשימות שונות מחוץ לכיתה (חלק מהפרוטוקול של משימה עצמאית) וחוזר באושר רב וללא ניסיונות חטיפת אוכל מהרצפה, הפח או מאחרים. התלמיד מסוגל לשבת בארוחת הבוקר, ללא ליווי צמוד, למשך כל הארוחה, ולהסתובב בכיתה ובביה”ס ללא ליווי צמוד. שינוי זה משמעותי לרווחתו האישית ופותחת בפניו אפשרויות חשובות בקהילה כמו התנהלות בחנות מבלי החשש שיחטוף אוכל מהמדפים, השתתפות בארוחות בקרב המשפחה המורחבת וכו’.”
“הכרתי את אלית,” מספרת פרופ’ אסתר בן יצחק, חוקרת בכירה באוניברסיטת אריאל, “כשפנתה אלי בבקשה להנחות אותה בביצוע מחקר בתחום האוטיזם במסגרת ללימודי תואר שלישי. למרות שהצעתי לאלית נושא מתחום העניין שלי, אלית בחרה לחקור את יעילות השיטה, שפתחה בעצמה ושהיא מאמינה בה מאד ואף הצליחה להדביק אותנו באמונתה. אלית חותרת למטרה ללא לאות, בחריצות וביסודיות. מהיכרותי את אלית לא הופתעתי שהיא זוכה באות הנשיא, ואני צופה לה עוד הישגים רבים בעתיד. אני מאחלת לאלית שהמחקר שהיא מבצעת יהפוך את תכנית ‘מלך הפתרונות’, שפתחה למוכרת ומבוססת ראיות מחקריות לטובת כלל הילדים והילדות המתמודדים עם קשיים של פתרון בעיות.”